تبلیغات
تاملات حوزوی - بی مسئولیتی در باورها
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : وحید


ما با واژه هایی مثل بی مسئولیتی اجتماعی بی مسئولیتی شغلی بی مسئولیتی خانوادگی  آشنا هستیم
اما بی مسئولیتی خاص همیشه كنار همه این بی مسئولیتی ها بوده است و آن بی مسولیتی در باورها بوده است
معمولا از چندین كانال اعتقادات و عقایدمون شكل می گیرد
عادت
اكثر افراد دانسته یا ندانسته عادت را معیار حقیقت بكار می برند .مردم به آسانی عادت را بعنوان یك معیار می پذیرند و به اصول اخلاقی كه بطور متداول تایید شده اند اهتمام می ورزند بعبارت دیگر هر آنچه عمومیت دارد برایشان درست و خوب و صادق است حرف باشد یا عمل مهم این است که مطابق عرف و عادت باشد
سنتها و سیره ها
فرد سنت گرا می گوید عقیده ای که برای نسلها ادامه دارد باید معتبر دانسته شود آنانیكه سنت را بعنوان معیار می پذیرند می توانند در دفاع از نظریه شان بگویند : هر عملی كه وفاداری و اعتبار خود را برای نسلهای بعدی فراهم كند باید از میزان اعتبار و ارزش برخوردار باشد . مثلا ازدواج فامیلی اگر در اکثر موارد و در طی چند نسل برای یک خاندانی موفق بود باید امتداد داشته باشد
گمان
خیلی اوقات ما به چیزهایی باور داریم كه به صحت و درستی شان یقین نداریم بسیاری از باورهای ما در این كانال شكل می گیرد
مثلاحرفهایی را در مورد كسی شنیده ایم براحتی قبول می كنیم در كشور ما گمان به شدت قوی است نمونه اش هم سرعت شایعه است شایعه در كشور ما بیداد می كند و به شدت مورد توجه قرار می گیرد
منطق و استدلال
این كانال یكی از بهترین هاست اینكه من چیزهایی را قبول كنم كه برایش دلیل دارم انسانهایی در باورهایشان مسئولیت پذیرند كه بدون دلیل حرفها را قبول نكنند
آیه‏ای در مورد یهودیان و مسیحیان که می‏گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً ‌مِنْ دُونِ اللهِ»(1) می‏فرماید: اینان - یعنی مسیحیان و یهودیان - علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می‏پرستیدند. شخصی از  امام صادق(علیه السلام) می‏پرسد آیا واقعاً اینها از مردم می‏خواستند که «ما را بپرستید؟» امام می‏فرماید: نه، هیچ‌وقت آنها چنین دعوتی نمی‏کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می‏کردند، کسی پاسخ مثبت نمی‏داد. صحابی می‏پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ حضرت می‏فرماید: اینها همان معامله‏ای را با علمای خود می‏کردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بی‏چون و چرا قبول کند و از هرکس دیگری برای سخنش دلیل بخواهد

1. توبه؛ 31




نوع مطلب : الهیات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390 05:50 ب.ظ
سلام. راستش من به مهدی، مذهب و حدیث هیچ اعتقادی ندارم. من با پژوهش و تحقیق پیش رفتم و برام اینطوری ثابت شد که همه اینها گمراهی و بدبختیه. هشیار باش و خودت را سرگرم موهومات و مبهمات نکن. من قرآنی هستم و اگه پرسشی درباره قرآن داری بگو تا اگه بتونم کمکت کنم.
سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 08:33 ق.ظ
دوست عزیزمطالبتونو خوندم وواقعا لذت بردمباتشکر
جمعه 16 اردیبهشت 1390 11:56 ب.ظ
به نظرمن پذیرفتن سنتی که با دین و منطق منافاتی نداره اشکالی نداره.همیشه که نباید دنبال ایجاد راههای جدید بود.
جمعه 16 اردیبهشت 1390 12:38 ب.ظ
به نظر من که بیشتر ما برحسب گمان عمل می کنیم و بیشترمون در باورهامون بی مسئولیت هستیم..
شاید هم مسئولیتی قائل نیستیم..
موضوع اینه که ما وقتی رو برای فکر کردن به باورهامون صرف نمی کنیم..
شاید اگه بشون فکر کنیم متوجه بشیم خیلی هاشون غلط و اشتباست..
جمعه 16 اردیبهشت 1390 12:29 ق.ظ
سلام
با الی دختر خداست بروزم
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390 09:49 ق.ظ
سلام دوست عزیز .. ممنون از دعوتتون
باید گفت بیشتر بی مسئولیتی ها از اینه که در قید و بند اون کار نیستن ..




چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 12:08 ب.ظ
به به
بسیار بسیار پر محتوا و جالب بود
لذت بردم
وبی بی نظیر هم از نظر محتوا و هم از نظر ظاهری دارید.شاد و پیروز باشید
چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 10:23 ق.ظ
زندگی مثل یه جاده است ، من و تو مسافراشیم ، قدر لحظه ها رو بدونیم ، ممکنه فردا نباشیم .
ممنون رفیق که به ما سر زدید.وب زیبایی دارین و امیدوارم موفق باشید
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 11:54 ب.ظ
سلام

كاش قبل از اینكه چیزی رو چشم و گوش بسته باور و قبول كنیم دنبال حقیقت اون باشیم و بعد بپذیریمش.(البته غیر از دستورات خدا و ائمه)

در پناه خدا و سایه سار ولایت.
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 10:58 ب.ظ
بعضی‌ها روزنامه‌ می‌خوانند، كه‌ وقتشان‌ بگذرد.
بعضی‌ها وقتی‌ روزنامه‌ می‌خوانند، وقتشان‌ می‌گذرد.

بعضی‌ها سالها را می‌شمارند، كه‌ بگذرد.
بعضی‌ها ثانیه‌ها را می‌شمارند، كه‌ نگذرد.

بعضی‌ها در خانه‌ نشسته‌اند، همه‌ چیزشان‌ جور است‌.
بعضی‌ها در خیابان‌اند، اما هیچ‌ چیزشان‌ جور نیست‌.

بعضی‌ها جیبشان‌ خالی‌ است‌، پزشان‌ عالیست‌.
بعضی‌ها پزشان‌ عالیست‌، جیبشان‌ هم‌ عالیست‌.

موافقم اول باید فكر كرد و بدون فكر هر چیزی رو قبول نكند و به نظر من بدترین و خطرناك ترین كلمات این است (همه این جورند )
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 08:10 ب.ظ
ممنون .. مطلب جالبی نوشتید . اگه همهمسئولیت شناس باشن . کشور پیشرفت میکنه .. واقعا...
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 08:02 ب.ظ
salam wed aledare .bazam be ma sar bezan
bayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 07:38 ب.ظ
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 06:20 ب.ظ
یکی دیگه از کانالهایی که عقاید ما رو شکل میده شخصیتها هستن! نه به معنای استفاده از علم عالمان و تحقیق در موارد اختلافات مهم عقیدتی و فکری که چیز خوبیه بلکه به معنای شخصیت زده شدن نسبت به فرد یا افراد خاصی و دوری از سایر علما! به خاطر همین شخصیت زدگیه که تصوف ابن عربی و مولوی و...با عنوان فریبای عرفان اسلامی تمام ریشه های عقیدتی ما رو داره میخوره و هر کی هم صداش بلند شه و هزار تا دلیل بر ردش بیاره فورا میگن پس چرا فلان آقا و بهمان عالم طرفدار عرفان بوده!!!
...
توی این فضا مجله سمات غنیمت بزرگیه هر چند باز مجبوره دست به عصا راه بره و پاره ای ملاحظات رو داشته باشه تا درشو تخته نکنن!:
شماره جدید فصلنامه معرفتی ـ عقیدتی سمات با مدیر مسئولی مهدی نصیری منتشر شد.

چهارمین شماره سمات حاوی سرفصلها و مطالب زیر است:

مقالات:
اوهام پیرامون اصالت وجود و اصالت ماهیت/ حسن میلانی
المیزان و رؤیت خداوند/ م- خراسانی
فلسفه و نبوت/ مهدی نصیری
اعتبار و ضرورت روایات تفسیری/ مهدی حسینیان
نقد مشهورات:
عقل و عشق/ مهدی نصیری
دفتر ویژه (بررسی آراء و افکار و عقاید ابن عربی)
ایمان فرعون/ میرزای قمی
مذهب این عربی/ گفتگو با آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی
عارف خودستا / سید جعفر مرتضی عاملی
محیی الدین در آیینه فصوص/ مرتضی رضوی
ابن عربی در یک نگاه/ مرتضی رضوی
استقبال نواندیشان ایرانی از ابن عربی
...
پایان دفتر
آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) :
مصیبت صوفیان برای اسلام از بزرگترین مصائب است
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 06:15 ب.ظ
جالب بود
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 06:04 ب.ظ
سلام
فکر میکنم که قسمت آخر نوشته تون کاملاً مشخص میکنه که : فقط باید حرف خداوند رو بی چون و چرا پذیرفت و در مورد حرفهای بقیه با دلیل و مدرک ... مخصوصاً اگه در مورد شخص دیگری اظهار نظر بشه....
موفق باشید...
نکته های ظریفی رو مطرح می کنید....
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 05:48 ب.ظ
بازم سلام...جناب فراهانی!


(انسانهایی در باورهایشان مسئولیت پذیرند كه بدون دلیل حرفها را قبول نكنند)این جملتون رو کاملا قبول دارم.


و
( انسان فقط باید سخن خدا را بی‏چون و چرا قبول کند و از هرکس دیگری برای سخنش دلیل بخواهد)اینم خیلی قبول دارم.
دقیقا باهاش موافقم.ولی نباید خیلی هم ظاهری از این جمله برداشت کرد.حس میکنم باید به دنبال سخنان خدا در زبان دیگران هم بودو ...و اگه طرف حرفی زد که همسویی داشت.قبوله!حالا طذف هر کی میخواد باشه!!!

"یا حق"
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:54 ب.ظ
سلام دوست عزیز مطلب جالبی بود
ملتمس دعای فرج

یاعلی
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:40 ب.ظ
سلام
امان از این بی مسئولیتی که دامنگیر هممون رو به نوعی گرفته وکسی هم قبول نمی کنه.ولی خوب درسته اول حرف خدا وانبیائ وامامان.بعد هم نباید حرف هر کسی رو قبول کرد باید استدلال طلبید ویا اینکه درباره اون حرف ÷یگیر شد شاید اصلا با اون حرف بخوان تفرقه افکنی کنن.چنانچه خدا در سوره حجرات هم فرموده که حرفی رو که می شنوید درباره آن تجسس کنید وزود باور نکنید.
موفق باشید
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:25 ب.ظ
باید بعضی چیزها رو بی دلیل پذیرفت اخوی
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:23 ب.ظ
خیلی قشنگ بود ممنون که سر زدییی
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:13 ب.ظ
سلام "حاج آقا"
مرسی از اینکه سر میزنید...


و اما در مورد شبهات و سوالاتم باید بگم که...
الان وقت ندارم .سره فرصت انشاالله...

التماس دعا جناب فراهانی.
برای شماست.
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 04:08 ب.ظ
سلام.وبلاگ خوبی داری.موفق باشی
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 03:37 ب.ظ
سلام ...خوب حالا من چه نظری باید میدادم؟....وقتی حرف از خدا وکلامش به میون بیاد کی مجال نظریه پردازی داره ...مارا همین کفایت که سعی بر تبعیت از قانون خداوندی داشته باشیم .....نمیدونم چی مد نظر شماست که دربارش صحبت کنم ....تشکر از حضورتون...
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 02:30 ب.ظ
سلام
متفاوت و جالب می نویسی
موفق باشی
ممنون که سر زدی
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 11:59 ق.ظ
سلام
خدا قوت . اگر مایل بودید سری به وبلاگkorsie.persianblog.irبزنید و نظرتان را درج بفرمایید . ممنون . التماس دعا
سه شنبه 13 اردیبهشت 1390 08:37 ق.ظ
خوش بحالتون که در این قرن وانفسای شکها و تردیدها هرچیز را با دلیل و منطق میپذیرید.باید عقل و درایتی فوق آدمای معمولی داشته باشی!!.من که ادعایی نداریم اعتراف میکنم که در همان خم اول کوچه مانده ام.
درضمن هر آدمی یک باوری دارد که درعین تضاد با دیگران به آن پایبند است و در قبال آن حس مسؤولیت میکند.پس با این حساب همه ی آدمها مسؤولیت پذیرندو همه ی آدها درست میگویند.خیلی کلی نگاه میکنید اصلا اینجوری نمیشه زندگی کرد.
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 08:42 ب.ظ
سلام.
گر چه گاهی عادتها معیاری برای زندگی میشن اما باید به این هم باور داشت که در خیلی از موارد چیزی ,سخنی و یا کاری ماندگار میشه و به عادت و عرف جامعه تبدیل میشه که اکثریت اونو قبول دارند و بر درستیش صحه میگذارن برای همین هم به عادت جامعه تبدیل میشه پس این نگرش به وجود میاد که چیزهای که توی جامعه به صورت عرف در اومده با شرعمون هم تطابق داره که در اغلب امور هم این نگرش درسته,و البته گاهی ما برای راحتی خودمون چیزهای رو به عرف جامعه تحمیل میکنیم ,تحمیل تنها برای راحتی خودمان.
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 07:13 ب.ظ
تو بگو
با دست و بازویے شکسته
چطور مےشود
رو گرفت از نامحرم
و مَحرم؟!
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 06:06 ب.ظ
سلام
یقینا در مورد سنت گرایی باهاتو ن موافقم . خیلی کارا رو بر اساس سنت انجام میدن . بدون اینکه درستی اون به اثبات برسه . یا در موردش مطمئن باشیم . در مورد شایعات هم قطعا آدما به چند دسته تقسیم می شن . آدمای زود باور ، ساده لوح و بعضی اوقات آدمای بدبین که چیزی رو باور ندارن . روی هم رفته مطالبی که در موردش می نویسین و جستجو می کنین فوق العاده ست .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30