تبلیغات
تاملات حوزوی - دو نوع نگاه در ادیان
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 9 بهمن 1390 :: نویسنده : وحید


در ادیان دو نوع نگاه به کارهای روزانه  مطرح شده است:

1)برخی از ادیان بین امور مقدس و امور نامقدس تفکیک کرده اند و بر این باورند که مجموعه کارهایی که ما در طی روز انجام می دهیم برخی شان مقدس است و برخی نامقدس مثلا در مسیحیت خوردن، آشامیدن، استراحت و ازدواج از جمله کارهای عادی (نامقدس) به حساب می آید و از لحاظ دینی و مذهبی هیچ گونه ارزشی ندارد اما کارهایی مثل غسل تعمید، حضور در کلیسا، اعتراف از کارهای مقدس محسوب می شود

2)تفاوتی که اسلام با ادیان دیگر دارد در این معنی است که هیچ کاری نیست که بتوان گفت آن مقدس یا نامقدس است بلکه هر کاری وابسته به نیت فاعل آن کار دارد و حتی اموری که دنیایی ترین امور هستند مثل تجارت اگر نیت های خاصی مدنظر فرد باشد این کار هم امری مقدس محسوب می شود و در عین حال اموری که به ظاهر مقدس هستند مثل نماز اگر نیتی مناسب نداشته باشند بی اجر و پاداش است

 

پ ن:

دارم فکر می کنم با مبنای دوم چقدر قضاوت در مورد افراد سخت میشه و کسی که مبنای دوم را قبول داشته باشه به راحتی به هر کسی مومن یا اهل دنیا نمی گه





نوع مطلب : اخلاقیات، 
برچسب ها : مقدس، نا مقدس، نیت، قضاوت،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 3 فروردین 1391 09:59 ب.ظ
الاعمال بالنیات
یکشنبه 21 اسفند 1390 11:23 ق.ظ
عالی بود
به ما هم سربزن
سه شنبه 18 بهمن 1390 10:44 ب.ظ
ظاهرا که برعکسه. در اسلام کشور ما که کاملا به بوی گلاب ‍‍پیرهن روی شلوار سطح ریش و انگشتر عقیق بستگی داره. حداقل جز شروط اولیه است. اگر کسی کراواپوشیده باشد پیشاپیش نسخه کفرش پیچیده است. بلکه هم شما از اسلامی می گویید که ما تا به حال ندیده ایم. مشتاق دیدارش هستیم. سلام ما را برسانید.
وحید

سلام
ممنون از نظرتون
سه شنبه 18 بهمن 1390 09:44 ب.ظ
موفق باشید ...
شنبه 15 بهمن 1390 12:56 ب.ظ
با سلام
من اهل مباحث دینی نیستم ولی مطمئنم که اسلام کاملترین دینه که تمام جوانب زندگی انسانها را در نظر میگیره وبعد نظر خودشو میده.
شنبه 15 بهمن 1390 12:48 ق.ظ
سلام
حق با شماست.متاسفانه ظاهر بینی کار بسیار بدیه و بدتر از اون قضاوت کردن بر اساس دیده ها!!
جمعه 14 بهمن 1390 10:59 ب.ظ
سلام
اصولا اشتباه فکر میکنی که ...
منظورم پ.ن هستش
مگه ما خداییم که قضاوت کنیم؟!
در دین ما حتی خوابیدن عبادت محسوب شده .
هر کاری که در آن خدا منظور بشه مقدسه . هرکاری!
جمعه 14 بهمن 1390 07:08 ب.ظ
سلام. به همین دلیل است که نباید در مورد کسی قضاوت کرد. شخصی را می شناسم که می کوشد حتی قضاوت در مورد رفتار دیگران را حتی به صورت یک اندیشه نیز از ذهن نگذراند.
جمعه 14 بهمن 1390 05:35 ب.ظ
سلام
مطلب كامل بیان شده خیلی نیازی به توضیح نداره.فقط میخواستم بگم كه دراسلام خیلی صحبت ازمادیات ومعنویات نشده.اونچه كه دراسلام موردتاكیده بحث دنیاوآخرته.تاكیدبراینه كه نبایددنیاموجب غفلت ازیادخدایاحداقل موجب غفلت ازنعمتهای همیشگی اخرت بشه.به عبارتی بحث سراینه كه مادیات زودگذرنبایدبرمادیات ماندگارآخرت ترجیح داده بشه.صحبت سرانتخاب عاقلانه مادیات هست نه سرانتخاب مادیات ومعنویات.امادرموردپی نوشت میشه به پست «رازتفاوت دینداری»رجوع كردكه هركس به روشی یكی باتجارت یكی باعرفان وغیره دنبال معنویات هست.ونمیشه براساس مشغله های افراددرمورداونهاقضاوت كردهمچنانكه قران به تجارباایمان اشاره كرده واونهارومدح كرده.
جمعه 14 بهمن 1390 04:53 ب.ظ
سلام.این تقسیم بندی و از کجا آوردی؟
یادمان نره اکملتم دینکم
جمعه 14 بهمن 1390 03:02 ق.ظ
سلام پستی كه زدید یكی ازدللئل حقانیت اسلام وخرافی نبودنش. پس جدید زدم تونستید تشریف بیارید
جمعه 14 بهمن 1390 12:18 ق.ظ
آمدی و دولت تعیین کردی! اما باز دولت های امپریالیسم و شیطان بزرگ طاقت نیاوردن که مردم با آرامش و در کنار تو ، زندگی را زیبا ببینند!
پنجشنبه 13 بهمن 1390 11:22 ب.ظ
سلام بزرگوار
نوع تگاهتون به این مسئله جالب بود.
تا حالا از این زاویه به این مسئله نگاه نکرده بودم.
---
اگه دوست داشتید به ما هم سری بزنید.
موفق باشید و التماس دعا.
پنجشنبه 13 بهمن 1390 02:42 ب.ظ
سلام

مطلب جالب و واقعا به روزی بود .

بیشترین مشكل ما اینه كه خیلی از وقت ها فقط به ظاهر اون چیزایی كه تو اطرافمون هست و اتفاق میفته نگاه میكنیم و این باعث میشه زود قضاوت كنیم .
و اینكه من خیلی به این جمله فكر میكنم كه هدف وسیله رو توجیه میكنه یا نه ؟
خیلی وقت ها نیت و هدفمون خیر هست اما خب اون راهی كه توش هستیم یه كم مورد داره !!
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
موفق باشید

پنجشنبه 13 بهمن 1390 09:01 ق.ظ
دوست عزیزم امروز وبلاگم به روزشده منتظر حضور گرم شما هستم یا حق
============================================
اگر بخندی، دنیا با تو می‌خندد و اگر گریه كنی، تنها خود، گریه خواهی كرد؛ زیرا زمین پیر و اندوهگین باید شادمانی‌ات را امانت بگیرد، در حالی كه به اندازه‌ی كافی، درگیر دشواری‌های خویش است.((الاویلر ویلكاكس))
==========================================
وحید

سلام خدمت میرسم
چهارشنبه 12 بهمن 1390 11:43 ب.ظ
سلام

ممنونم از مطلب خوبتون


وتنها خدا آگاه از نیات بندگانش
خدا کنه همه نیتها الهی باشه
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
چهارشنبه 12 بهمن 1390 05:38 ب.ظ
البته در اسلام، حسن فعلی هم شرطه.
اگر با تبادل لینك موافقید، به بنده اطلاع دهید.
با مقاله "در دفاع از روش روانشناسی گرایی ضعیف در علوم انسانی" بروزم.
خوشحال میشم نظرتون رو بخونم.
وحید

سلام
پیش فرض من هم همین معنا بود اینکه حسن فعلی بعلاوه حسن فاعلی
چهارشنبه 12 بهمن 1390 11:05 ق.ظ
با سلام - مطالب خوبتان را دیدم
وحید

سلام
ممنونم
چهارشنبه 12 بهمن 1390 12:42 ق.ظ
سلام.قضاوت خیلی سخته...
به روزم
وحید

سلام
ممنون از حضورت
سه شنبه 11 بهمن 1390 09:46 ب.ظ
خوردنو آشامیدنو خوابیدن نیاز طبیعیه بدنه...اون دیگه چرا؟!!!!
خیلی جالبه واقعا....
چیزهایی که باید ممنوع باشه نیست
وحید

سلام
البته اینها ممنوع نیست کسی نگفت اینها ممنوع است
اینها امور عادی است یعنی روزمره
البته از دید اسلام اینها هم مقدس می شود
به شرط آنکه بدانیم برای چه می خوریم و می آشامیم
سه شنبه 11 بهمن 1390 04:48 ب.ظ
سلام مومن
یا ستارالعیوب...
شاید این دیدگاه یک جور ستاریت خداوند را می رساند خودش آفریده و خودش هم قضاوت می کند و به همین خاطر است که دستور است درباره دیگران قضاوت نکنید تا در مورد شما به قضاوت ننشینند!
وحید

سلام
دقیقا قضاوت کردن امری خداوندگارگونه است که در شان من و ما بنده نیست
سه شنبه 11 بهمن 1390 02:45 ب.ظ
سلام
عذر می خوام با خواندن دوباره نظرم متوجه شدم که لازم است داخل پرانتز عرض کنم که این قدر در مورد نیت صحبت کردم منظورم این بود که اگر نیت اصلاح شود در حقیقت تمام شب و روز در حال انجام همان کار مقدس و عبادتیم. که خواب عالم از عبادت عابد باارزش تر است. دقیقا به نیت و حقیقت عمل باز می گردد و الا اگر نیت آلوده باشد عین ارزش عمل عبادی مثلا نماز را نابود می کند... این طوری اعمال و رفتارمان هم رنگ خدایی می گیرد و خلق هم از دستمان راضی می شود.
اصلا این قدر به مطالب شما و گفتارهایتان علاقه مندم علتش همین است که معمولا ختم به فکر کردن در مورد اعمال شخصی و نهایتا اصلاح رفتار در جامعه می شود که همه اش رضایت پروردگار را در پی دارد و این یعنی اسلام.
وحید

سلام
البته نیت هم دو معنا دارد
یک معنی نیت جزیی و برای هر عمل است که مثلا نیت ما از این نماز چیست
تصور می کنم این جمله که خواب عالم از عبادتش با ارزش تر است مربوط به قسم دوم از نیت و حسن فاعلی باشد یعنی فهم معنای زندگی و این که انسان در ذهنش بداند در چه مسیری حرکت می کند
سه شنبه 11 بهمن 1390 12:58 ب.ظ
سلام عکساتون خیلی جالبه
وحید

ممنونم
سه شنبه 11 بهمن 1390 08:16 ق.ظ
سلام
وحید

سلام
سه شنبه 11 بهمن 1390 01:40 ق.ظ
با سلام،
مقایسه جالبی بود.می شود،گفت در نگرش اول بسیاری از کارهایی که در باورها و اعتقادات ما به خاطر نیت آن که نوعی خودنمایی است،و ما آن را ریا می نامیم،و آن را نکوهش می کنیم،ممکن است،جنبه تقدس پیدا کند.و هم سطح با رفتارهای متعالی شود،که تنها به خاطر رضای خدا و خدمت به بندگان خدا انجام می شود.مثلا رفتن به کلیسا بدون توجه به انگیزه آن مقدس محسوب می شود.و از این نظر به آن اشکال وارد می شود.
وحید

سلام
دقیقا در این مدل بین عمل و نیت پیوند محکمی برقرار است و به ما می آموزد که عمل لزوما همه چیز نیست
دوشنبه 10 بهمن 1390 11:46 ب.ظ
این دو دیدگاه یه جورایی زمینی اند...وسعت نگاه خدا کجا و ما بنده ها کجا...شاید اون چیزی که به چشم من بنده گناه بیاید از نگاه کل نگر و رحیمانه او چیز دیگری باشد...
وحید

سلام
این نگاه ما انسانها و با توجه به همه محدودیت های ذهنی و وجودی مان است

دوشنبه 10 بهمن 1390 10:33 ب.ظ
سلام وادب

فکر میکنم بر اساس دیدگاه دوم دین حداکثری تعریف میشه و اینکه مسلمان باید در همه امور تسلیم خدا باشد.
وحید

سلام
تصور من هم همین است
سکولاریزم دقیقا در بستر نگاه اول شکل می گیره
دوشنبه 10 بهمن 1390 08:10 ب.ظ
سلام بزرگوار
ممنونم از نگاه خوبی كه به مسائل دارید
كاملا با نظر شما موافقم
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
دوشنبه 10 بهمن 1390 05:15 ب.ظ
این مطلب شاید مضمون این غزل حافظ باشد :
عیب رندان مكن ای زاهد پاكیزه سرشت
كه گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
من اگر نیكم اگر بد تو برو خود را باش
هر كسی آن درود عاقبت كار كه كشت
...
نا امیدم مكن از سابقه لطف ازل
تو پس پرده چه دانی كه ، كه خوب است و كه زشت
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
و ممنون از این اشعار زیبا
دوشنبه 10 بهمن 1390 04:47 ب.ظ
سلام
وبلاگ بسیار خوبی دارید.
مطلبی را که به آن اشاره کردید بسیار زیباست...
و با پی نوشت شما هم موافقم..
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30