تبلیغات
تاملات حوزوی - واقعیتی اجتناب ناپذیر
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 17 آذر 1390 :: نویسنده : وحید



به نظر بسیاری از کارشناسان، انسا ن امروز و جوان امروزی یک  واقعیت غیر قابل کتمان دارد
واقعیتی به نام  تعبد
گریزی و تعقل گرایی است
به این معنای که وقتی به انسان امروز عرضه می شود
الف ب است چون ج می گوید سریعا می پرسد من کاری به سخن ج ندارم شما به من بفرمایید چرا باید الف ب باشد
این حالت را به حالت تعبد گریزی تعبیر کردند و چه بخواهیم و چه نخواهیم این حالت در  امروزی ها نسبت به دیروزی ها بشتر است
شاید صد سال پیش جوانی به راحتی پای سخنرانی و منبر می نشست و دم نمی زد و هر چه می شنوید به گوش جان قبول می کرد اما این روزها جوانانی داریم که پس از سخنرانی تازه سوالاتشان شروع می شود .
اینها همه را گفتم که بگویم :
راه ارتباط گرفتن با انسان امروز این است که او را به امر به باید و نباید تعبدی نکنیم و با او از هست ها و نیست ها سخن کنیم و برایش تحلیل ارائه دهیم
لذا به نظر خیلی از افراد در سیر تبلیغی دین باید از مباحث اعتقادی شروع کرد و ابتدا باید باور کند خدایی هست ،پیامبری را خدا فرستاده و قرآنی مطرح است و بعد از اینها با او درباره توضیح المسائل و احکام سخن کنیم رویکردی که این روزها شدیدا به آن محتاجیم

نظر شما چیه؟





نوع مطلب : الهیات، 
برچسب ها : تعبدگریزی، تعقل گرایی، انسان امروز، انسان سنتی،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 24 آذر 1390 02:12 ق.ظ
دقیقا همین طوره. پذیرش مردم در مسایل مذهبی کم شده. این در حالیه که مسایل دیگه رو خیلی راحت قبول می کن ولی تو این مسائل سخت گیر میشن و چون و چرا میارن!
وحید

سلام
یه کم به خاطر اینه که مسائل دینی چارچوبهایی را مشخص می کنه
و انسان های امروز خیلی ساختار گریز هستند
چهارشنبه 23 آذر 1390 08:18 ب.ظ
سلام
عزاداری ها قبول
کاملا با نظر شما موافقم
خواستم بنویسم دسدم شما خودتون همه چیز و توی متن نوشتید
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
دوشنبه 21 آذر 1390 09:54 ب.ظ
سلام...........

اگر فتبارک اله احسن الخالقین را بپذیریم و اگر مرتبه انسان را فراتر از فرشته بدانیم پس این انسان باید از هر چیزی بپرسد و هر گفته ای را به آسانی نپذیرد که می داند اندیشه اش او را اشرف مخلوقات قرار داده است، او باید شک کند و در شکش نماند تا به سمت یقین گام بردارد، این گونه دینداری چه لذت بخش است

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه
وحید

سلام
یه جمله ای از ملاصدرا شنیدم که می گفت
اساسا کسی که بدون استدلال و همینطوری مسائل را می پذیرد انسان نیست
دوشنبه 21 آذر 1390 06:42 ب.ظ
موافقم
وحید

سلام
ممنون از حضورتون دوست عزیز
دوشنبه 21 آذر 1390 03:59 ب.ظ
سلام
دقیقا همینطوره
ولی شرایط سختی پیش میاد ( والبته اومده) چون تا نسل قبل از ما میشه گفت بیشتری ها تعبدی بودن و این نسل جدید یه دفعه تغییر کرده
و کم هم پیش میاد که کسی پیدا شه و بدون تعصب بخواد دلیل بیاره ، تحلیل کنه و ...
نتیجه اش هم کتمان خیلی چیزا و بیراهه است
وحید

سلام
اگه یاد این جمله حضرت مسیح بیفتیم دیگه از چیزی کتمان نمیشه اینکه
حقیقت همیشه رهایی بخش است
دوشنبه 21 آذر 1390 01:35 ب.ظ
سلام
نه با روحیه و خواست جوان امروز بلکه با روحیه و خواست جوان زمان پیغمبر هم سازگار بوده، باید دید که چرا این رویکرد کم رنگ شده و کمتر بهش توجه می شه. وقتی که در شب قدر که از منظر مذهبی مهمترین شب ساله 5 تا شبکه 50 تا کلمه در مورد توحید حرف نمی زنند و بیشتر روضه حضرت علی (ع) را می خوانند به تبعیت می شه فهمید سیاستی در این خصوص وجود نداره. همین طور دقت کنید که ما هیچ تفسیری در زمینه دعای جوشن کبیر یا مناجات سحر در این خصوص نمی شنویم ولی تا دلت بخواد در زمینه زیارت عاشورا صحبت می شه... زیاد حرف زدم ببخشید
وحید

سلام
چه نکات خوبی
یادم هست یک وقتی آقای جوادی آملی این حرف را زدند اینکه در این ایام بیشتر به ادعیه و تفسیر آن توجه شود
مثلا در همین ایام ،ما از امام حسین دعای عرفه با آن مضامین عالی را داریم
هیچ کس حرفی از عرفه نزد
یکشنبه 20 آذر 1390 11:43 ب.ظ
سلام
الحق كه درست گفتید.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
یکشنبه 20 آذر 1390 09:35 ب.ظ
سلام. والا اگر کسی نگاه صرفاً تجربی و عقلگرای مادی داشته باشه نعوذ بالله خدا را هم نمی پذیرد چه برسد به رسولان او کتاب آسمانی و سایر موارد.
به هر حال عقل هم اگر بر مبانی درست استوار باشد و عنادی در تفکر فرد نباشد بدون شک او را هدایت خواهد کرد هرچند دیر اما پایان عقل نیز هدایت است.
وحید

البته نه عقلی که به تعبیر مولانا
پای استدلالیون چوبین بود
یکشنبه 20 آذر 1390 08:57 ب.ظ
سلام
بنظر من حقیر شروع مباحث با بحث های اعتقادی خب این منطقی و عقلانی است چون خود من اهمیتش رو از اینجا نتیجه گرفتم که خود خداوند هم اول بحث اصول دین رو مطرح کردند (توحید-نبوت- عدل - امامت و معاد)بعد فروع دین(نماز - حج- خمس و...)و اگر ما کمی عاقلانه فکر کنیم به این نکته میرسیم که مطرح کردن مباحث اعتقادی و اصول دین باعث پذیرش راحت تر و عمیقتر مسایل دیگر از سوی جوانان امروزی به فرمایش شما تعبد گریز و تعقل گرا خواهد شد.
وحید

سلام
این روش با روحیه و واقعیت جوان امروز هم سازگار تر است
مبلغین محترم در هر صورت می خواهند تبلیغ کنند چه بهتر که این تبلیغ متناسب با روحیه و اقتضای جوان و انسان امروز باشد
یکشنبه 20 آذر 1390 05:58 ب.ظ
من با فرمایش شما موافقم. اگر به جای امر كردن، برای انسان از مبدأ هستی و خدا و نعمت‌های خدا گفته بشه، در نتیجه خود انسان با میل و رغبت و عشق سر تعظیم به سمت خالق خود فرود می‌آوره.
وحید

سلام
دقیقا
راستی من آدرس وبلاگ شما گم کردم
اگه میشه برام بفرستید
یاعلی
یکشنبه 20 آذر 1390 12:44 ب.ظ
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=9&day=3&id=1233411
وحید

ممنون از لطفتون
خوندم و نظر دادم
یکشنبه 20 آذر 1390 12:12 ب.ظ
سلام ارزیاب ،
فرمودید كه برای اهل تبلیغ می تونه هم مفید باشه و هم مضر ، حرف دارم :
با توجه به استدلال زیر با حرف شما موافقم :
اونی كه اهل تبلیغ باشه ضرورتش اینه كه به روز باشه و اطلاعاتش در حد امكان كامل باشه ، البته اگر می خواد كه تبلیغ كنه نه تبلیغ سوء!
به نظرم اگر مبلغی اطلاعاتش در حد بالا به روز نباشد و اگر سوالی در مورد حرفهاش بشه یا استدلالی ازش خواسته بشه و نتونه جواب بده ، این می تونه هم اون مبلغ و هم دین رو بدچهره كنه..
حالا اگر مبلغی بتونه مسائل رو خیلی واضح و همه فهم مطرح كنه و در برابر سوالهای مطرح میشه هم بخوبی پاسخگو باشه ، این تبلیغ درست دینش می شه.
مفید بودن قضیه برای مبلغ اینه كه باید مطالعه اش رو بیشتر كنه و همیشه دنبال بحث ها باشه و این به پیشرفت خودش كمك می كنه ...


وحید

سلام
دقیقا منظورمن هم همین بود
البته یه نکته دیگه هم هست
اینکه اگه کسی با ادبیان روز و بحث ها و مباحث روز مرتبط باشه می دونه اون کسی که مثلا داره خدا را انکار می کنه در چه دنیایی زیست می کنه نوعی همزاد پنداری می تونه کنه و با توجه به این نکته می تونه نوعی ارتباط عاطفی و نه صرفا علمی با مخاطب بگیره و نوعی دلسوزی پیامبرگونه چاشنی کار تبلیغی کنه
که این خیلی مهمه
یکشنبه 20 آذر 1390 09:35 ق.ظ
سلام
در گذشته تنها کانال ارتباطی برای مردم منبر بود و شخص روحانی قداست خاصی نزد مردم داشت در مزینان مرحوم شریعتی بزرگ وقتی روز عید فطر را اعلام می کردند هیچکس شک و تردیدی نداشتدر مورد شکیات و نجاسات و مطهرات و ...همینطور ولی در زمان شیخ محمد تقی (فرزند ایشان) با وجودی که مردم باور داشتند ایشان عالم و با سواد است ولی در مورد نظرات ایشان اما و اگرهای فراوانی بود به این دلیل که جوانان با روزنامه و تلویزیون داخلی و خارجی و افراد مطلع دیگری در ارتباط بودند
دین گربزی و تعقل و عقل گرایی و امثالهم چیز جدیدی نیست و از قبل هم بوده و در دوره ای دفاع بد از دین و ناهماهنگ بودن رفتار و کردار گوینده باعث دلزدگی و دین گریزی جوانان می شود
البته فهرستی از علل دین گریزی جوانان و همینطور دینداری جوانان را می شود ارائه داد
وحید

سلام
به نظر می رسه که اقتضای دنیای مدرن این باشد و آن جوانانی که شما اشاره فرمودید هم به دلیل ارتباط با اندیشه های جدید این اندیشه ها به ذهنشان خطور کرده است
یکشنبه 20 آذر 1390 01:08 ق.ظ
اون موقع ، منبر رسانه بود
جوان جذب رسانه می شه..
وحید

سلام
دقیقا
شنبه 19 آذر 1390 11:51 ب.ظ
سلام و بسیار ممنون از حضورتون و مطلب بسیار عالی كه نوشتین خیییییییییییییییییییییلی گل گفتین یعنی حقیقت و اشاره كردین دقیقا به نظر من الان مشكل جامعه مون همینه كه به قول شما قبل اینكه اول بریم سراغ اعتقاد و .... به قول بعضیا قبل اینكه ریشه رو محكم كنیم میریم سراغ دیوار چیدن بعدش می بینیم كاملا دیوار كجه متاسفانه كارمون الان اینجوری شده بهتر اول بگیم خدا كیه بعد بگیم پیغمبر و فرستاده و برای چی و ............
وحید

سلام
بله و مشکل از همین جاست که مبنایی شروع نمی کنیم
به جای پی و فنداسیون رفتیم دنبال قاب عکس های داخل خونه
شنبه 19 آذر 1390 09:27 ب.ظ
سلام خدمت آقای فرهانی.
ممنون از وب خوبتون.
(موفق باشید)
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 19 آذر 1390 08:26 ب.ظ
عقلا تعبدچیزی جزتعقل نیست
موفق باشید
وحید

سلام
بله ولی خب ما به ظاهر محکوم هستیم
در ظاهر اوضاع فرق می کنه
شنبه 19 آذر 1390 08:23 ب.ظ
درود
به نظ یکی از مشگلات نداشتن حق انتخاب هست؟ با اینکه گفته میشه ازادی وانتخاب در واقع کسی حق انتخاب نداشته ودر کل ارثی بش رسیده وچیزی که بدون انتخاب به ادم برسه شبیه یک دستور هست نه یک انتخاب . ذات انسان همیشه سعی میکنه که فرمانبردار نباشه.
وحید

سلام
بله موافقم
حق انتخاب به معنای واقعی کلمه نیست
شنبه 19 آذر 1390 07:44 ب.ظ
ارزیاب ، به نظرم کسی که دین رو تبلیغ می کنه باید خیلی سواد داشته باشه تا بره برای تبلیغ ، به نظرم اگه سواد کمی داشته باشه خودش بزرگترین ضربه رو به دین می زنه ، چیزی که خلافه هدفش محسوب میشه ، تا نظر تو در این مورد چی باشه؟
وحید

سلام
بله خودم شخصا روی این قضیه خیلی حساسم
دفاع از دین و مذهب خاص خیلی شرایط می خواد
شنبه 19 آذر 1390 07:42 ب.ظ
سلام ارزیاب ، خوبی؟ ممنون که دعوتم کردی.
در مورد مسائل دینی هم عقیده ام باهات، ابتدا باید دین اثبات بشه بعد راهروی از اون از مردم خواسته شود ..
این می تونه یکی از مثبت های اتفاق افتاده باشه که جوانان ما همه چیز رو چشم بسته قبول نمی کنند ..
وحید

سلام
در واقع این یعنی پیشرفت
ولی برای اهل تبلیغ می تونه هم مفید باشه و هم مضر
شنبه 19 آذر 1390 07:05 ب.ظ
تا سر حد آسمان موافقم، اما اندیشه ای که این روزها کمرنگ هست.
وحید

ممنون از حضورتون
شنبه 19 آذر 1390 07:04 ب.ظ
سلام ارزیاب ، خوبی؟ تشکر بخاطر دعوتت.
در دنیای امروز جوانان ما چون از سواد بیشتری نسبت به قدیمی ترها برخوردارند راه تبلیغ دین رو برای مبلغین بسیار سختتر می کنند و این باید باعث بشه که مبلغین ما سوادشون رو روز به روز بالاتر ببرند تا در مقابل پرسشهای جوانان یا حتی بزرگسالات ما جوابهای قانع کننده ای داشته باشند .
در مورد مسائل دینی هم عقیده ام باهات، ابتدا باید دین اثبات بشه بعد راهروی از اون از مردم خواسته شود ..
وحید

سلام
و وای از اون روزی که مبلغ دینی همگام با اندیشه های جدید به روز نشود
شنبه 19 آذر 1390 06:20 ب.ظ
با سلام،
یکی از مشخصات احکام و دستورات دینی اسلام این است،که در وراء هر کدام از آنها حکمتی وجود دارد.که قابل فهم است.به عنوان مثال منع مصرف مشروبات الکلی از نظر عقلی هم توجیه دارد.چون علاوه بر اینکه باعث اختلال هر چند گذرا در قدرت تعقل و تفکر می شود.و در این شرایط فرد ممکن است،مرتکب گناه یا عملی نا درست و حتی خطرناک شود،همچنین عوارض متعدد نامطلوب روی اعضا و دستگاههای مختلف بدن می گذارد.مثال بارز آن شیوع بالای سیروز(نارسایی پیشرفته کبدی) و پانکراتیت در جوامع غربی است.روی همین سازگاری و توجیه پذیر بودن دستورات اسلامی با قوانین عقلی است،که همه انتظار دارند،توجیه آن را دریابند.
وحید

سلام
دقیقا همینجاست که دین برای انسان امروز باور پذیر تر می شود
مواردی که دین عقل پذیر است
شنبه 19 آذر 1390 05:15 ب.ظ
وجود اینگونه مباحث این روزها بسیار واجب سپاس فراوان از طرح این موضوع.بله امروز به دلایل متفاوت که در نظرهای دوستان هم اومده بود تعقل گرایی افزایش یافته واین اتفاق خیلی هم مبارک.یکی از دوستان از مقایسه حجم پرداختن به زبان انگلیسی و جهان بینی دینی به این گله رسیده بودند که مسایل دینی در اموزش توجه نمیشه که من میخوام بگم از تاکید وتوجه وزیاد که خیلی ها پس زده اند دین رو ونکته بعدی خود شما هم جایی از حرفاتون نقل وقولی اوردید از منصب دار حکومتی .تاکید زیاد بر دین گرایی وهمچنین میکس دین وسیاست دواشتباه عمده ای که منجر به دین گریزی افراد شده این دو اشتباه در اینجا هم تکرار شده شور بختانه
وحید

سلام
البته مورد تاکید زیاد بر دین اگر با شیوه و روش نامناسب باشه مشکل ساز میشه
مشکل از اونجایی شروع شد که ما مومنین تصور کردند دین را فقط باید از طریق منابر ترویج کنند
شنبه 19 آذر 1390 05:00 ب.ظ
سلام وبلاگ جالبی داری ممنون میشم به ما هم سر بزنی با تشکر
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
حتما
شنبه 19 آذر 1390 12:45 ب.ظ
درود

مشکل همین جاست .... با عقل جور در بیاد ...

با مطلبی از روح ...منتظرم

ممنون از نوشته هاتون
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 19 آذر 1390 08:01 ق.ظ
مطلب خوبی بود.. خیلی خوب.. ا
به نظرم قطعا عقل گرایی محض نمیتونه منجر به عبادت بشه!
نظر شخصی من اینه! در حقیقت خیلی جنبه های دین هنوز تاویل نشده که بشه عقل مدارانه عمل کرد!
شاید از جنبه ی دیگه هم بشه به این موضوع نگاه کرد.. ما جوانانی داریم که دین گریزیشون اعتقادی نیست..یعنی خودشون با دلیل و مدرک دین گریز نشده ن...احساسی عمل کرده ن.. و شاید اگه همین احساس به صورت معکوس براشون جلوه کنه به دین برگردن..
اگر کسی با دلیل و مدرک و استدلالاتی که قطعا غیر منطقی است، دین گریز شده باشه فرمایش شما درسته و باید از صفر شروع کرد که خدایی هست و پیامبری..
اما اگر این انتخاب احساسی و وابسته به شرایط باشه که معمولا جوانان این مدلی هستند شاید با برعکس کردن این احساسات بشه بهشون کمک کرد..
نمیدونم منظورمو رسوندم یا نه.
در کل پستتون برای یکی مثل من، بسیار تامل برانگیز و مناسب بود..
ممنونم
و در درجه دوم ممنون که خبرم کردین
وحید

سلام دقیقا مساله ای که اشاره فرمودید جز مسائل به روز جامعه ماست
اینکه تغییر و تحولات وابشته به حوزه دین و دینداری عموما احساسی صورت می گیره
و مدل معرفی شده راه حل مناسبی برای این گروه نیست
باید از همان راه احساس براشون چالش ایجاد کرد
شنبه 19 آذر 1390 01:57 ق.ظ
عقل یكی از دو حجت خدا برای بشر هست و به نظرم با عقل گرایی میشه مشكلات رو حل كرد.البته اگه حجت دوم یعنی پیامبران و ائمه باشن .وگرنه میشه كمونیستی .كه اشكالاتی داره و موفق نیست!
وحید

سلام
به نظر می رسه تا حجت درونی نباشه حجت بیرونی هم بی معناست
در واقع این دو تا دو بال پرواز هستند
شنبه 19 آذر 1390 01:23 ق.ظ
سلام
قدرت تعقل، انسان را برتر از فرشتگان می‌کند و تا "قاب قوسین او ادنی" می‌برد و همین عقل، گاهی مقام انسان را از یک حیوان هم پست‌تر می‌كند.
وحید

سلام
دقیقا
شنبه 19 آذر 1390 12:44 ق.ظ
سلام و درود .شما مثل همیشه ریشه ای و ظریف ارزیابی میفرمایید
ممنون
حق با شماست امروز جوانهای نسل تازه به عرصه رسیده که سوال های زیادی هم دارند زیادتر شدند
و به دنبال واقعیت هستند و باید که سخنوران و نویسندگان با دقت بیشتری در مورد وقایع تاریخی و حماسی و مذهبی سخن بگویند
فی المثل :خیلی راجب به واقعه عاشور بحث و گفتگو میشود و عدهای این واقعه را قیام مینامند روزی از یک روحانی با معلومات سوال کردم که ایا این یک قیام بود ؟چون از روحانیان بسیاری این طور شنیدم .
ایشان هم گفتند بله
س:اگر قیام بود پس چرا به حر فرمودند بگزار به سمت ایران بروم ؟
معنای قیام روشن است ( صفت ) آنکه قیامت برپا کند .و قیامهای زیادی در تاریخ است
البته پایان گفتگوی ما به این ختم شد که ایشان گفتند بهتر است همان واقعه عاشور بگوییم
وحید

سلام
حال من یه تعبیری از رهبر انقلاب شنیدم که خیلی جالب بود
ایشان فرمود نگید واقعه بگید فرهنگ
عاشورا بیشتر یک فرهنگ بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30