تبلیغات
تاملات حوزوی - ارزشهای مخدوم و امام حسین علیه اسلام
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 9 آذر 1390 :: نویسنده : وحید


در مورد تفسیر حرکت امام حسین خیلی بجث ها  شده ،ابعاد تاریخی ،اجتماعی و ....
به نظر من با توجه به فقر اخلاق در جامعه ما،نگاه اخلاقی به عاشورا خیلی نیاز است سعی می کنم خیلی مختصر از نگاه اخلاقی، مساله عاشورا را بررسی کنم
معمولا علمای فلسفه اخلاق ارزشهای اخلاقی را دو دسته می کنند
ارزشهای اخلاقی خادم
ارزشهای اخلاقی مخدوم
این کار را در حوزه باورهای هم میتوان انجام داد
ارزشها و باورهای مخدوم
ارزشهای اخلاقی و باورهایی هستند که انسان برای آنهاست یعنی ارزش دارد انسانی جان خود را فدای آن ارزشها کند مثلا عدالت یا آزادی یا اندیشه دینی اینها مجموعه مسائلی هست که ارزش دارد انسان جان خود  را برای حفظ و نگهداری انها فدا کند به این دسته از ارزشها  باورهای می گوییم ارزشها و باورهای مخدوم
ارزشها و باورهای خادم
اما دسته ای از ارزشها هستند که آنها در خدمت انسان و زندگی هستند و برای این هستند که انسان زندگی بهتری داشته باشد مثلا صداقت و مهربانی این ارزشها ارزشهای بنیاین نیست بلکه برای این است که ما زندگی بهتری داشته باشیم و لذا ارزش ندارد کسی برای دروغ گفتن شخص دیگر جانش را از دست بدهد
من عاشورا را اینطور می فهمم که
امام حسین علیه السلام برای حفظ ارزشهای مخدوم یعنی مجموعه ارزشها و باورهای بنیادین اینطور خود و خانواده اش را به سمت سختی ها و شهادت برد .
از همه مهمتر اینکه بر اساس نگاه امام حسین علیه السلام ، باورهای مخدوم باید برای انسان حقیقتا باور شود و میزان باورمندی ما به ارزشهای مخدوم  وابسته به هزینه ای  است كه انسان در مقابل آن پرداخت می كند
گاهی اوقات انسانی اساسا در مقابل نفی کرامت انسانها و عدالت، واکنشی ندارد اینجا مشخص است که او اساسا این مسائل را باور ندارد و گاهی واکنش ها سطحی است لذا میزان باورمندی ما نسبت به ارزشهای مخدوم بسته به هزینه ای که در مقابل آن می پردازیم ،دارد و امام حسین یکی از انسان هایی است
که در طی تاریخ، سنگین ترین هزینه ها را برای حفظ دین ،آزادی و عدالت متحمل شد

 




نوع مطلب : اخلاقیات، 
برچسب ها : ارزشها، ارزشهای خادم، ارزشهای مخدوم، امام حسین،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 14 آذر 1390 07:29 ب.ظ
تقسیم بندی جالبی بود اما ایکاش می گفتید که به چه علت انسان ها باید خودشون رو فدای ارزش های مخدوم کنند؟
وحید

سلام
جای تامل داره و اشکال اساسی است
شنبه 12 آذر 1390 11:52 ب.ظ
سلام
لعنت خدا بر یزید
آقای فراهانی مثل همیشه مبحثتون موجز و گویا بود.
فکر می کنم چند مدتی هست که دوره مردان مرد گذشته الان مردان نیم مرد هم نوبرند. کسانی که دین و ارزشهای مخدوم رو فدای مصلحت و سیاست نمی کردند. دیگر تاریخ مصرفشان تمام شده. این ارزشها زیر سوال رفته
به امید روزی که بتونیم تشخیص بدیم که برای آزادی و شرف و عدالت و دین و مذهب و خصوصا خدا باید ابراهیم وار باشیم و شاید فراتر حسین وار باشیم.
وحید

سلام این روزها مشکل در دو مساله هست
اولا شناخت
بعد عمل
و من فکر می کنم در شناخت هم درمانده ایم
شنبه 12 آذر 1390 02:37 ب.ظ
سلام
واقعاعالی بود.توجامعه مابه نظرم گاهی وقتاجای ارزشهای مخدوم وخادم عوض میشه طوری که ارزشهای مخدوم روفدای ارزشهای خادم میکنیم.مثلاعدالت که لازمه اون مبارزه بامفاسدهست فدای ارزشی همچون مهربانی ومدارامیشه.تفکیک ارزشهای خادم ومخدوم واقعاخیلی میتونه موثرباشه.من که خودم برای اولین باربودکه این تقسیم بندی روفهمیدم.ممنون...
وحید

سلام دوست عزیز
به نظرم یکی از هنرهای بزرگ انسان
تفکیک این دو حوزه است و البته پایبندی کامل به ارزشهای مخدوم
ممنون از حضور همیشگی شما
شنبه 12 آذر 1390 11:00 ق.ظ
سلام.مرسی که به وبلاگمون سر زدید .خوشحال میشم دوباره سر بزنید.
وحید

سلام ممنون از حضورتون
شنبه 12 آذر 1390 10:50 ق.ظ
سلام بر حسین شهید وسلام بر یاران با وفای حسین مخصوصا علمدار بصیر کربلا وسلام بر سربازان حسین در جمهوری اسلامی.
دوست عزیز ضمن تبریک به خاطر وبلاگ ارزشی وزیبایتان برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت در هدف مقذستان دارم.
با عرض ادب به ساحت مقدس شهدای کربلا وبلاگ شمارا لینک می کنم.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 12 آذر 1390 10:42 ق.ظ
در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) منتظران آن حضرت چه وظایفى بر عهده دارند؟

در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.

............
منتظر حضور سبزتان هستم
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 12 آذر 1390 01:50 ق.ظ
سلام دوست خوبم
جالب بود
ولی حیف که نه ارزش مخدوم رو از واقعه ی کربلا درک کردیم و نه ارزش خادم رو!
وحید

سلام
واقعا حیف
شنبه 12 آذر 1390 12:43 ق.ظ
تا ساغــــــر وصـل را به دستش دادند

چندی ز پی نظــــاره اش استادند

دیدند دو دست او پی سجده ی شکر

از شانه جــدا شده به خـاک افتادند...


وحید

ممنون از حضورتون
جمعه 11 آذر 1390 09:38 ب.ظ
سلام بر شما دوست گرامی

ایام بر شما تسلیت
دعا کنید مارو تو این شبها از حرم حضرت معصومه
ممنون
موفق باشید ...



وحید

سلام
محتاجیم
جمعه 11 آذر 1390 09:09 ب.ظ


‏(باحسین‏)‏ با (یاحسین‏)‏ گفتن یک نقطه فرق دارد...‏↳‏
باحسین بودن کجا...؟ ‏↳‏
یا حسین گفتن کجا...؟ ‏↳‏
اللهم الرزقنا رویت قائم آل محمد ‏↳‏
التماس دعا...یامهدی‏* ‏↳‏
‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏*‏‏↳‏
وحید

محتاجیم
جمعه 11 آذر 1390 07:14 ب.ظ
درباره دسته بندی اخلاق با چیدان دیگه ای هم آشنا شدم. خیلی جالب بود
اگر کتابه رو پیدا کردم عین مطلبه رو براتون میذارم. میترسم خودم بنویسمش بعد بزنمش داغونش کنم
دستتون درد نکنه بحث مفیدی بود
وحید

سلام
منتظریم
ممنون از حضورت
جمعه 11 آذر 1390 05:52 ب.ظ
سلام
-----------
واقعه عاشورا ، زندگی امام حسین ، و تمام اون باور ها و ارزش هایی امام عزیزمون قصد احیاشونو داشت باید شناخته شه .
باید به محرم با چشم دل نگاه کرد. محرم قلبی عزادار و فکری فعال می طلبه. کاش ما هم برای رسیدن به باورهامون هزینه کنیم. کاش سختی رو به جون بخریم .چقدر شنیدیم این جمله رو که بعد از هر سختی آسانی ست.
التماس دعا مارو این شبا یادتون نره.
یاعلی
وحید



سلام
امید که باورهامون را واقعا باور کنیم
جمعه 11 آذر 1390 02:12 ب.ظ
خیلی دقیق بود متشكرم.
وحید

سلام
ممنون از حضور همیشگی شما
راستی سایتتون کی مشکلش حل میشه ؟؟
جمعه 11 آذر 1390 01:47 ب.ظ
مرحبا بناصرنا
یا علی
وحید

مرحبا بکم
جمعه 11 آذر 1390 10:48 ق.ظ
در این مورد کلی بحث داشتیم توی پست قبلی وبم با کوروش....نبودی کمکم کنی که آقای فراهانی......
آپ جدید کردم...منتظرتم.
وحید

سلام
متاسفم
احتمالا بحث جالبی باشه
خدمت می رسم
جمعه 11 آذر 1390 09:09 ق.ظ
سلام
ممنونم والتماس دعا .
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
جمعه 11 آذر 1390 02:22 ق.ظ
عاشورا انقدر عظمت داره که از هر زاویه ای بهش نگاه کنی میبینی آخر حرفو زده . عظمتی به اندازه خلیفةالله .
مطلب جدید دارم . نظرتون برام مهمه
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
خدمت می رسم
جمعه 11 آذر 1390 01:25 ق.ظ
ترجیح میدهم سكوت كنم ... چون در موقعیتی نیستم كه بتونم روی این سوال و خواسته مانور بدم و یا تمركز كنم ....
و از دلگرمی شما هم و نیز حضورتون سپاسگزارم ....
وحید

سلام
بممنون از حضورتون همیشگی شما
جمعه 11 آذر 1390 12:16 ق.ظ
سلام
امام حسین علیه السلام خود و خاندانش چون ابراهیم به قربانگاه برد تا دین جدش زنده بماند. دینی که بار ارزش بود و داشتنش ازرشی بزرگ.تا شهادت راهی باشد که مردان مرد را از نامردان مردنما بتوان تمیز داد.
....................................
عــــــباس بود فخر شــــــهیدان کربــــــلا

ســــقای تشــــــنگان بیابان کربـــــــــــلا

بازو شــــــــکست خـورده زطوفا کربـــــلا

غلتیـــــــده خون فناده به میدان کربـــــلا

آن ماه بدر هاشـــــــمیان را ســـــلام باد

.................................................
هرچه به عاشورا نزدیک میشویم خون شیعه چون آتشفشان به جوش میاید.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
یا حسین
پنجشنبه 10 آذر 1390 11:46 ب.ظ
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
گر نکته دان عشقی خوش بشنو این حکایت
هر خدمتی که کردم بی مزد بود و منت
یارب مباد کس را مخدوم بی عنایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
جایی برای بحث نیست کامل و بدون هیچ اضافه گویی حق مطلب را ادا نموده اید.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
پنجشنبه 10 آذر 1390 11:05 ب.ظ
با سلام،
انسان زمانی عظمت کاری همچون حماسه عاشورا را متوجه می شود،که در موقعیت آزمون هایی حتی به مراتب بسیار بسیار بسیار آسانتر از آن تصور توانایی سربلند بیرون آمدن از آنها را هم هرگز در ذهن نخواهد داشت.خیلی از ماها روزانه در موقعیت آزمونهایی قرار می گیریم،و بی آنکه خود متوجه باشیم،به کلی رد می شویم.اینجاست،که باید در خود تجدید نظر بکنیم،که آیا هنوز هم می توانیم،ادعا کنیم،که پیرو حسین و در راه حسینیم؟
وحید

سلام
به نظر من خیلی از انسانها در مواجهه با ارزشهای مخدوم کارنامه موفقی ندارند
پنجشنبه 10 آذر 1390 10:40 ب.ظ
کاش همه میفهمیدن که حسین کی بود و چرا رفت...!!!
وحید

کاش
پنجشنبه 10 آذر 1390 09:15 ب.ظ
سلام بر تو و بر عاشورای بزرگی که در چشم های معصوم تو خلاصه شده است.

جاده های بیابانی، حرمت پاهای زخمی ات را نگاه نداشتند اما تازیانه ها پیکر سه ساله ات را خوب می شناسد.

سلام بر تو که در خنکای لبخند حسین(ع) رها بودی و پا به پای آبله، زخم هایش را به جستجو.

سلام بر کوچکی گام هایت، به تو و خاطرات در آتش رها مانده ات.

سلام بر تو که آتش کوتاه تر از دامنت نیافت.

تو را خوب تر از شام غریبان، زینب می شناسد وتو بهتر از همه شام غریبان را...
پنجشنبه 10 آذر 1390 08:16 ب.ظ
سلام بر حسین
پنجشنبه 10 آذر 1390 07:34 ب.ظ
سلام .
ممنون از مطلبتون
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
پنجشنبه 10 آذر 1390 07:32 ب.ظ
سلام
حرفتون مثل همیشه منو به فکر واداشت
همون حرف دکتر شریعتی که گفتند در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست....
تا نفهمیم و درک نکنیم که هدف آقا چی بود و چرا، نخواهیم توانست درست زندگی کنیم.
با مطلبی با موضوع بدعت های پیامکی به روز شدم.
منتظر حضور سبزتان هستم.
التماس دعای فرج
یاعلی
وحید

سلام
وقت بخیر
البته الان اوضاع خیلی بهتر شده
پنجشنبه 10 آذر 1390 05:30 ب.ظ
جالب بود و تازه برای این حقیر. وعرض کنم که خارج از هر فلسفه ای و توجیهی قیام اربابنا الحسین علیه السلام تنها با عشق توجیه میشود. با فنا .با حل شدن مخلوق در خالق و هر کلمه ای در توجیه این فعل عظیم قاصر است... .
وحید

سلام
با دوستی در بخش نظرات همین مطلب بحث هایی در این مورد شده است
چهارشنبه 9 آذر 1390 11:43 ب.ظ
سلام.باهاتون موافقم و امام بخاطر ارزشهای متعالی همه چیزشونو فدا کردند...
وحید

سلام
دقیقا
چهارشنبه 9 آذر 1390 11:36 ب.ظ
بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است
که مرگ سرخ به از زندگى ننگین است

حسین ، مظهر آزادگى و آزادى است
خوشا کسى که چنینش مرام و آیین است

نه ظلم کن به کسى ، نى به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است و منطق دین است

همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافى است
اگر چه گریه بر آلام قلب، تسکین است

ببین که مقصد عالى وى چه بود اى دوست
که درک آن سبب عزو جاه و تمکین است

ز خاک مردم آزاده بوى خون آید
نشان شیعه و آثار پیروى این است
----------------------------------------------
ممنون از حضورتون و دعوتتون

التماس دعا
وحید

سلام
ممنون از این شعر زیبا
یاعلی
چهارشنبه 9 آذر 1390 11:19 ب.ظ
حالا میخوان جنبه های عقلانی به این وضعیت بدن واگر کسی بخواد ازعقل اینجا حرف بزنه برن تفسیر کنن که همه عقول محودرعقل اولن
وحالا این وسط همه چیز تعریف شرعی پیدامیکنه
یعنی همه چیز دمش به شرع وصله
دیگه اسم فلسفه وعقلانیتم روش میذارن
میگن اینکه برای جهان ابدی انسان زندگی کنه وتابع ارزشهای معنوی باشه
ماکه منکرش نیستیم
ولی باید دقت کرد
باید گشت
وجستجو کرد
ودید این تعریفها تاکجا بسط پیدامیکنه
وتاکجا کشیده میشه
به یکجاهایی میرسی که می بینی هیچ تعریفی از اخلاق نمیتونی بدی برای یک گزاره دینی
روی میاری به اشعری مسلکی
چه ضرورتی داره این رویکرد دینی؟
هیچ ضرورتی که نداره هیچ تطبیق درستی هم درش نیست
من میدونم چه بسا بااین بحث یک جدل بوجود بیادولی من دنبال جدل نیستم
فقط خواستم بگم
به این امید که اهل حقیقتی اینجا باشه
یعنی منظورم اول خودشماست آقاوحیدعزیز




وحید

نمی دونم
شاید آنها هم که عقل و نقل را پارادوکسیکال می دانند و گرایشات فیدئیسمی پیدا کردند هم از همینجا به سمت این رویکرد رفتند یعنی از جایی که نشد برای برخی از مسائل دینی نشد توجیهات مناسبی پیدا کرد
امید که اهل حقیقت باشم
من همه تلاشم را می کنم برای مواجهه معقول و منطقی با مسائل
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30