تبلیغات
تاملات حوزوی - هرگاه خواستیم از راه رفتن كسی ایراد بگیریم، ابتدا چند قدم با كفش های او راه برویم
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM


در این پست می خواهم به بیماری اشاره كنم كه خانه عقل و منطق بسیاری را ویران كرده ،بیماری كه سبب شده برخی در خودخواهی همیشگی به سر ببرند و ذره ای نتوانند از دنیای كوچك خود بیرون بیایند
اگه یك مرور اجمالی تو فضای وبلاگ ها و شبكه های اجتماعی و ..بزنید به راحتی میشه این بیماری را احساس كنیم

بیماری درك نكردن ،خود را جای دیگری نگذاشتن و اینكه نتوانیم از پنجره نگاه دیگران به دنیا بنگریم به این بیماری می گویند جمود
یكی از هنرهای انسانهای بزرگ این است كه توانسته اند از پنجره نگاه دیگران به دنیا و پیرامونشان بنگرند
گاهی فكر كنیم آنكه به خدا ایمان ندارد چه شد كه به خدا ایمان نیاورد ،آنكه بودایی است چه شد و چه مجموعه باورها و مجموعه رفتارها را دید كه بودایی شد ،اساسا آنكه مخالف من است ،مخالف باورهای من است چرا مخالف است ؟

این كار اساسا مستلزم این نیست كه دست از اعتقاد به خدا برداریم یا از سایر باورهایمان دست بكشیم  بلكه بیاییم  به قول انگلیسی ها یكبار پاهایمان را در کفش آنها کنیم تا بیابیم که دیگران  چگونه به عالم نگاه کرده‌اند که مثلا خدا را در عالم ندیده‌اند. اگر چنین کاری بتوانیم بکنیم ما درواقع توانسته‌ایم از جزم و جمود رهایی یابیم.

در واقع به نظر من ایثار دو جور است
ایثار اخلاقی :اینكه مثلا من از حقی بگذرم و به دیگری اعطا كنم مثلا به زلزله زدگان كمك كنم یا به فقرا و..
ایثار علمی و عقلی :اینكه من از لاك باورهای خودم بیرون بیایم و كمی از منظر دیگران به دنیا و پیرامون آن نگاه كنم
اگر من معتقد شدم برای نگریستن به عالم فقط یك پنجره وجود دارد و آن پنجره در ذهن و اندیشه من است این یعنی اول بدبختی یك انسان و سقوط علمی و اخلاقی
چون كسی كه معتقد است بهترین دید و پنجره مال اوست  «من» او  می شود محور عالم و همه چیز باید بر اساس خواست من تغییر كند و این عین تفرعن است  و تكبر است در قرآن شاید بتوان نمونه ای از این معنا كه دنیای دیگران را ترسیم كنیم ذكر شده است در اینجا كه فرموده است
(ایود احدکم ان تکون له جنة من نخیل و اعناب تجری من تحتها الانهار له فیها من کل الثمرات و اصابه الکبر و له ذریة ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون:
آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر آنها نهرها روان است، و برای او در آن- باغ- از هرگونه میوه ای- فراهم- باشد، و در حالی که او را پیری رسیده و فرزندانی خردسال دارد، – ناگهان- گردبادی آتشین بر آن- باغ- زند و بسوزد؟ این گونه، خداوند آیات- خود- را برای شما روشن می گرداند، باشد که شما بیندیشیدو تفکر کنید) (1)
همین ترسیم دنیای دیگران در واقع به نوعی ترغیب به این معناست كه كمی از دنیای فعلی خود فاصله بگیریم و به نوعی دنیای دیگران را هم تجربه كنیم

پی نوشت
بقره/۲۶۶





نوع مطلب : اخلاقیات، 
برچسب ها : ایثار اخلاقی، ایثار عقلی، از خودگذشتگی، باورهایمان،
لینک های مرتبط :


جمعه 27 آبان 1390 06:35 ب.ظ
سلام
گاهی در بعضی موارد باورهای محکمی نداریم و حتی یه کم فاصله گرفتن ازشون آدم رو می ترسونه که نکنه فراموش بشن
البته باوری که محکم نباشه و سعی هم در محکم شدنش هم نکنیم دیگه باور نیست
وحید

سلام
بله میشه چیزی شبیه احساس كه خیلی گذرا است
سه شنبه 24 آبان 1390 02:16 ب.ظ
این عقیده ی من بوده و هست نمیدونم درسته یا نه که همیشه سعی کردم خودم رو جای دیگران بذارم متقابل فکر کنم...این موضوع باعث شده خیلی وقتا خودم ضرر کنم (دید مردم ) یا بازتاب کندی داشته باشه اما خوب بوده و برای خودم قابل احترامه...اگر اینطور فکر و عمل نمیکردم الان نمیدونم کجا بودم و چه میکردم...
البته من در حد خودم گفتم...روزمره
وحید

سلام
واقعا جای تبریك داره این خیلی هنر بزرگی است
دوشنبه 23 آبان 1390 01:42 ق.ظ
موسم حج که تمام شد .باید که در غدیری با مولایت بیعت کنی و براین عهد پایدار بمانی. این رمز ماندگاری حج است

عید غدیر خم بر شما مبارک باد
وحید

سلام
عید شما هم مبارك
یکشنبه 22 آبان 1390 11:04 ب.ظ
زبان
نژاد
دین
مجموعه عواملی که فرهنگ یک محیط را بوجود میارن ومیشه از اونا به زیست بوم هم تعبیر کرد
وازطرفی یک مشترکات جهانشمول هم میتونه وجود داشته باشه
مثل حقوق بشر
شخصیت خودانسان هم بسیار تاثیرگذاره دراین موضوع
بعضی انسانها خودباوری دارن
بعضیا ندارن
بعضیا دلسوزن
بعضیا خودخواه هستن
اینها ربطی به عوامل تربیتی هم بنظر من نداره
نه اینکه تربیت کارسازنیست ولی من به تجربه اینو دریافتم که هرانسانی یک خصلتهای ذاتی برای خودش داره
درعلم طالع بینی به این چیزها پرداخته میشه ودرحکمتهای ایران باستان نیز این موضوع به چشم میاد
الان بزرگان جاودان خردی این مباحثو بطور کامل اشراف دارن ولی خب من ندیدم کسی اهل مطالعه تو این حوزه باشه وخیلی سرسری برخورد میکنن
منم گفتم بنا به تجربه چون انسان شناسی یک موضوع بسیار گسترده ست
نهایتا اینکه بنظر من قرآن نه تنها راهگشای این موضوع نیست بلکه مته به خشخاش هم میذاره
استفاده فراوان از القاب کافر ومرتد ومشرک وتصفیه حساب با چنین گروهی ازانسانها که همه وهمه درجای جای قرآن وجود داره
من تفسیر مطرح ترین علمای مسلمان هم در این موضوعات مطالعه کردم
نقدهای جناب کدیور ودکتر سروش ومجتهد شبستری وسایرین را به دقت مطالعه کردم
تساهل وتسامحی که مطرح کردن خیلی خوشبینانه بوده
حتی درجلسات موسسه گفتگوی ادیان تاجایی که فرصت بود حاضر بودم وخلاصه اینکه موضوع خیلی مهم ودرعین حال ازمدخل دین لاینحلی را مطرح کردی
بیشتر موضوعاتی که مطرح میکنی همینطورن
یعنی نیاز به تفصیل دارن ولی متاسفانه درنهایت ابهام ازشون برطرف نمیشه
بنظرمن نمیشه مخاطب را در یک سطح بالا نگه داشت وبایداگر چنین موضوعات مهمی طرح میشه خیلی عمیق بهش رسیدگی بشه
درهرحال نظرشخصی من بود ولی ازتون تشکر میکنم بخاطر طرح این مسائل.
وحید

سلام
می دونید چیه دوست عزیز
من سعی می كنم فقط یه تلنگر بزنم یعنی كار وبلاگ و این فضاها بیشتر از این نمی كشه
یه خورده كه مطلب طولانی میشه مخاطب حوصله نمی كنه بخونه
و این كار را خیلی سخت می كنه
گاهی اوقات خودم هم می می مونم چی كار كنم
یکشنبه 22 آبان 1390 10:51 ب.ظ
دوست گرامی
درارتباط با موضوعی که طرح کردی باید بگم موضوع بسایر ارزشمندیه ولی این حقیقت نباید نادیده گرفته بشه که بطورکل ادیان زاویه دیدخودشونو ارئه میکنن.
وقتی مردم مخاطب یک دین قرار میگیرن تمام بیشتر عقایدشون مطابق جهان بینی همون دین شکل میگیره وبرعواطفشون هم تاثیر میذاره
بنظرمن ادیان نمیتونن عامل وحدت درانسانها باشن
هرچند که فرض بگیریم همه ادیان برسر وجود خداوند متفق القول وهم نظر باشن
باید کاوش کنیم ریشه های این درک نکردن ازکجاست؟
ریشه در عقیده
ریشه درعاطفه
ریشه درعقل یانوع درک هرکس ازمفاهیم
وبایدمقصد راهم مشخص کنیم
باید درنظر بگیریم مراد ما ازمفاهمه چیه؟
این بحث دامنه های وسیعی داره
یعنی حوزه ی شمول وفراگیریش بسیار وسیعه
وحید

سلام
دقیقا خیلی جای كار داره می تونه موضوع یك پایان نامه دكتری باشه
یکشنبه 22 آبان 1390 08:26 ب.ظ
سلام
ای کاش اینقدری که روی ایثار اخلاقی مانور میدیم روی ایثار علمی و عقلی هم کار کنیم
وحید

سلام
اتفاقا به نظر من یكی از مشكلات همین است
ایثار عقلی و علمی جایش خیلی خالیه
یکشنبه 22 آبان 1390 06:59 ب.ظ
سلام
بحث بسیار خوب وحساسی را مطرح کرده اید نمونه های این جمودرو در اطراف خودم کم ندیدم البته امکان دارد خودمون هم به زعم دیگران دچار این بیماری هر چند نسبتا کم باشیم، می بایست دست از تعصبات غیر عاقلانه و خود خواهی ها و... برداریم و به دقت نظر واستدلال های دیگران رو بشنویم،یه ضرب المثلی میگه تا شنونده خوبی نباشی نمیتونی گوینده ی خوبی باشی
وحید

سلام
در مورد پیامبر دارد كه كفار او را متهم می كردند كه او فقط گوش است یعنی انقدر سخنان ایشان را می شنید كه این اتهام را وارد می كردند
یکشنبه 22 آبان 1390 02:42 ب.ظ
روز محشر پرسید زمن رب جلی

گفت تو غرق گناهی؛

گفتمش یا رب بلی

گفت پس آتش نمی گیرد چرا جسم و

تنت

گفتمش چون حک نمودم روی قلبم یا علی



عیدتان مبارک

التماس دعای فرج
وحید

سلام
عید شما هم مبارك
یکشنبه 22 آبان 1390 08:41 ق.ظ
قابل تامل است...فکر میکنم بزرگتریم خطای انسانی در عصر حاضر قضاوت درباره ی دیگران است. باید یاد بگیریم دیگران را قضاوت نکنیم.البته معتقدم انتقاد ارائ مخالف در جهت انسداد رشد افکار منحرف کاملا لازم است اما بهتر است نقد به عقیده باشد نه به فرد شخصا انسانهایی را میشناسم که حتی مسلمان نیستند اما یقین دارم در پیشگاه خداوند جایگاهی والا خواهند داشت!! سیره ی عملی امامان معصوم هم موید همین مطلب است.امیدوام با تلاشای این چنینی انچه که از فرهنگ اسلامی ما فاکتور گرفته شده باردیگر در عرف مورد عمل قرار گیرد.
یاحق
وحید

سلام
تفكیك خیلی خوبی است
اینكه ما باور و اعتقاد را نقد كنیم و شخصیت اون فرد را وارد این بازی نكنیم
یکشنبه 22 آبان 1390 01:05 ق.ظ
خود را حق مطلق ندانستن و دیگران را نیز دیدن، ایثار نیست؛ الفبای عقلانیت و آدمیت است.
وحید

لب مطلب هم همین است
رفتار كردن به اقتضای انسانیت و عقلانیت
یکشنبه 22 آبان 1390 12:03 ق.ظ
درود بر تو وحید عزیز
مطلبت از اون فوق خوب ها بود ...
با تو موافقم ...و اینكه بایستی از عقل و علم هم ایثار كرد ....
و من حدس میزنم تو خوب و محترمی چون در این زمره از بندگان خدایی ....بر خلاف اكثر همكارانت ...
و خوشحالم و به خودم میبالم كه این ایثار رو خیلی خوب و خیلی بیشتر از اون یكی ایثار رعایت میكنم و برای همینه كه با هر قشر مردمی راحت ارتباط برقرار كردم و همه را دوست میدارم ... حتی آنانكه دیدگاهشون با من كلی متفاوته ....و این موهبتی است كه باید هر فرد در خود پرورش دهد ....
به زبان ساده .... هرگاه خاستیم از راه رفتن كسی ایرادی بگیریم ..... ابتدا چند قدم با كفش های او راه برویم ....
وحید

سلام
تمام حرفهای من همین یك جمله بود
با اجازه شما این را به عنوان تیتر انتخاب می كنم
شنبه 21 آبان 1390 10:26 ب.ظ
salam. mamnuun enshalah k khoda vaghean b khunevadash sabr bede marde kheili khubi bud jash tu beheshte.. kheili bade k khodemun ro nabinim va hey bekhaym az ino un irad begirim matlabe khubi bud mesle hamishe,movafagh bashid
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
موفق باشید
شنبه 21 آبان 1390 10:17 ب.ظ
سلام.
خواندم زیبا بود. ببخشید اگر فرصت نمی کنم مطالب جدیدتون رو همیشه بخونم ونظر بدم. زمانم خیلی کم است موضوعاتی که به آنها اشاره می کنید را هم دوست دارم.
موفق باشی
اعیادتون هم مبارک باشه
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
اعیاد بر شما هم مبارك
موفق باشید
شنبه 21 آبان 1390 09:22 ب.ظ
سلام دوست خوبم
به نظرمن این فرمایش شما درابعاد وسیع تری هم قابل مشاهده است به طور مثال در محافل علمی بعضا استاد سخن حق شاگردش را نمی پذیرد حقا که :
چشمها را باید شست جوردیگربایددید
وحید

سلام
دراین موارد كه بیداد می كند
استادی به صرف استاد بودن شاگردان را به صرف شاگرد بودن تحقیر می كند و اساسا نمی خواهد بفهمد شاگردان چه می گویند
شنبه 21 آبان 1390 10:37 ق.ظ
سلام
شاید اونایی كه از دید دیگران نگاه نمیكنن از این میترسن كه بفهمن دید خودشون اشتباه بوده!!!
البته همیشه هم از دید دیگران به دنیا نگاه كردن كار درستی نیست ولی تلاش برای درك رفتار دیگران براساس دیدشون كار بسیار خوبیه كه شخصا ازش زیاد استفاده میكنم و خیلی هم ج.اب میده...
وحید

سلام
دقیقا و بیشتر به خاطر اینكه دید خودشون را جزیی از خودشون می دونند ونهایتا رد شدن دیدگاه یعنی نابود شدن من
این سیر جمود است
شنبه 21 آبان 1390 12:51 ق.ظ
سلام دوست خوبم
متاسفانه خیلی وقتا یه ذره بین بزرگ دست میگیریم و رفتار و کارای دیگران رو مورد بررسی قرار میدیم...اونم نه به عنوان یه معلم دلسوز...فقط و فقط به خاطر ایراد گرفتن و محکوم کردم دیگران....میگیم چقدر زشت و بدند ادمایی که مرتکب(خیانت..قتل...دزدی...کفر...خودفروشی و....)شدند...نمیگم کارای خوبیه نه...ولی جدا اگه من اگه شما تو موقعیت اون ادم بودیم چی کار میکردیم...با این حال به نظرم هر ادم فرصت اینو داره که خودشو تغییر بده...راه درستو انتخاب کنه...نه به خاطر طرز نگاه کسی که ذره بین به دست گرفته...بلکه فقط و فقط به خاطر ارامش روحش و رضای خدایی که قبولش داره.
اگه به خدا هم ایمان نداره به خودش رجوع کنه...میشه حقیقت رو پیدا کرد...اگه وسعت نگاهمون رو زیاد کنیم..سخته اما ممکنه
شاد باشید
یا حق
وحید

سلام
نكته خوبی را گفتید به خاطر آرامش خود انسان
این درك ها می تونه خود انسان را هم آرام كنه
جمعه 20 آبان 1390 11:26 ب.ظ
سلام.متاسفانه ایثاری كه شما آرزوشو دارید روز بروز كم رنگتر میشه.
مطلب جالب و تامل برانگیزی بود.ممنون
وحید

سلام
ممنون از حضور همیشگی شما
جمعه 20 آبان 1390 11:20 ب.ظ
سلام وبلاگ پر محتوایی دارید
خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید یا علی
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
جمعه 20 آبان 1390 11:18 ب.ظ
سلام وحید جان
تو مبین از چشم خود آن خوب را
بین ز چشم طالبان مطلوب را
یا به قولی دیگر
در دیده من اندرآ وز چشم من بنگر مرا.
زیرا برون از دیده ها منزلگهی بگزیده ام
از مهمترین اصل در مشاوره این است که باید از دید مراجع به قضایا نگاه کرد نه از دید مشاور!
و این بیشتر به یک مهارت شبیه است تا ایثار!
ما باید تمرین کنیم که بتوانیم خودمان را جای دیگران قرار داده و از دیدگاه آنها بنگریم. اگر این مهارت را کسب کنیم در خیلی از مواقع به دیگران حق می دهیم چون اگر ما هم جای آنها بودیم همان کارها را انجام می دادیم.
موفق باشید
وحید

سلام
بله دقیقا یك مهارت است
و به نظر من باید ریاضت كشید تا به این مهارت رسید
جمعه 20 آبان 1390 11:08 ب.ظ
سلام . بلاگ قشنگی دارید .با حضور پر مهرتون خوشحالم کنید.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
جمعه 20 آبان 1390 08:54 ب.ظ
من ایثار علمی و عقلی رو بیشتر میپسندم.....
و اینکه ما خودمان را در شرایطی که مواجه میشیم باهاش جای طرف مقابل بگذاریم واقعا زیباستو انسانی .
وحید

سلام
و البته این مدل ایثار این روزها خیلی مورد نیازه
جمعه 20 آبان 1390 08:30 ب.ظ
سلام بر وحید عزیز

خیلی خوب نوشتی
من میگم قضاوت نکنیم
فقط سعی کنیم همدیگر را درک کنیم
با یک کوله پشتی پر از برچسب راه نیافتیم به این و آن برچسب و انگ بزنیم و بعد هم بفرستیمشان به نا کجا آباد..تو بدی و من خوب !
وحید

سلام
تعبیر جالبی بود در این زمینه اندیشمندان زیادی كار كرده اند
آقای جعفر مصفی كتابی داره به نام تفكر زائد خیلی در این زمینه بحث های خوبی دارند
جمعه 20 آبان 1390 05:39 ب.ظ

سلام
فرانسس بیکن می گوید:خیر اعلا و طبایع بشری عبارت است
تجری حقیقت یعنی عشق به آن
درک حقیقت یعنی ستایش آن
ایمان به حقیقت یعنی لذت بردن از آن
یکی از فلاسفه می گوید:احساسات بدون عقل کور است عقل بدون احساسات جماد
جمود یعنی بسته شدن به قول دیسرائیلی عمر آن قدر کوتاه است که نمی ارزد آدم حقیر و کوچک بماند چون در عصر تحول و پیشرفت و تکنولوژی زندگی می کنیم برای خوب زیستن ناگزیر باید ذهن خود را بارور سازیم و اندیشه را به کار گیریم دوست هرکس خرد اوست و دشمنش نادانی او لذا هر کس دوربین تر باشد و افق دید گسترده تری را نظاره کند ودر فعالیت هایش مقاصد عالی تر و وسیع تری در نظر بگیرد در سلسله مراتب انسانی ارجمندتر است جمود یا به عبارتی سدی که انسان را در بودن خویش محصور می کند و مانع شدنش می شود از سر راه خود برمی دارد
گفت:
یک قدم بیرون بیایی از خودت در منزلی
ما زاسباب سفر این یک قدم بر داشتیم
وحید

سلام
ممنون از این جملات زیبا
و مشكل همین سد است
اساسا این سدی كه در آن محصوریم هم مانع رسیدن به معنویات و خداست و هم مانع درك انسان ها یعنی این منیت هم در مسیر تعالی عمودی ما مشكل درست كرده و هم در مسیر پیشرفت افقی ما
جمعه 20 آبان 1390 05:38 ب.ظ
سلام
شرمنده مدتی نبودم
چند مطلب اخیر شما رو مطالعه کردم
همه جالب ومقبول بود
در خصوص فقر واخلاق زیستن من یاد همون جمله معروف افتادم که :
ادمی را از هرچه منع کنی بدان حریص میشود
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
و جمله زیبای شما فكر كنم روایتی از رسول الله باشد
جمعه 20 آبان 1390 03:42 ب.ظ
سلام دوست خوبم

واقعاً اگر میشد که هر دو نوع ایثار رو در وجودمون پرورش بدیم خیلی عالی میشد.

دیگه زندگی و یا دنیایی که در اون هستیم رو اونطور که دوست داریم نمیدیدیم و به تمام مسائل و نکتههای اون با دقت نگاه می کردیم.

ممنون از دعوتتون
وحید

سلام
یكی از تاكیدات دین همین معناست اینكه همواره خود را جای دیگران بگذاریم
این گاها در اخلاق است و گاها در عالم اندیشه
جمعه 20 آبان 1390 03:26 ب.ظ
سلام،
خیلی عالی بحث کردین،
حرفتون دقیق و منطقیه؛به نظر منم ما نباید همیشه افراد رو به خاطر کارهاشون مورد سرزنش و بازخواست قرار بدیم در صورتی که اگه خودمون رو جاشون بذاریم شاید از کار اون ها بدتر دچار اشتباه می شدیم.
یکی از راه کارهای از بین بردن بدی ها همینه که همدیگه رو از راه عقلانی درک کنیم.
وحید

سلام
البته این راهكار خیلی هم مشكله
اساسا بزرگترین مشكل همینه
جمعه 20 آبان 1390 03:13 ب.ظ
سلام..مطلب تامل برانگیز و جالبی بود..
میخوام در مورد شهدا بنویسم..خیلی دوست دام نظرتونو بدونم...خوشحال میشم..خیلی..
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
حتما خدمت می رسم
جمعه 20 آبان 1390 03:10 ب.ظ
سلام.واقعا درست میگید
منم با مطلبی شبیه شما به روزم
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
خدمت می رسم
جمعه 20 آبان 1390 03:07 ب.ظ
age hame hn tori fekr mikardan dige moshkeli nabud
وحید

سلام
دقیقا
جمعه 20 آبان 1390 02:10 ب.ظ
سلام دوست ارجمندم
متن به واقع عمیقیه بحثش هم عمیقتر
مثال ساده ای که من در این رابطه دارم اینه که ماها همیشه وقتی یکی مرتکب یه جرم و جنایتی می شه انگشت حیرت به دهان می گیریم و شروع به سرزنشش می کنیم اما تاحالا برا اکثر افراد پیش نیومده که بخوان لحظه ای خودشونو بذارن بجای مجرم یا معصیت کار تا بدونن ریشه ی اصلی این رفتارو حرکتش چیه؟شاید اگه ریشه یابی بشه پای خودمونم گیره منتها فقط بلدیم سرزنش کنیم نمی خوایم لحظه ای خودمونو بذاریم جای طرف تا ببینیم چه عاملی باعث وقوع این اتفاق بوده . اینجاست که باید علاوه بر باورهای دینی سابقمون بهتره پای علم و نظریات روانشناسانه رو هم پیش بکشیم و به اصطلاح علم و ایمان رو با هم تلفیق کنیم!کاری که خیلی هامون اشتباه فرضش م یکنیم.
وحید

سلام
دقیقا
در همه بخشها به قول شما حتی خودمان را جای آن قاتل بگذاریم و مجموعه علت ها و دلیل ها را بررسی كنیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30