تبلیغات
تاملات حوزوی - خودسازی ذهن
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 6 مهر 1390 :: نویسنده : وحید


یكی از بحث هایی كه ادیان همواره بر آن تاكید دارند سخن از خودسازی است و اینكه انسان باید  نیروها و قواهای وجودیش مثل شهوت و غضب را كنترل كند و آنها را به تعادل برساند و انسان به مرحله ای برسد كه اختیار كارهایش دست خود معنویش باشد نه خود شهوانی یا خود غضب آلودش

در این میان به نظر میرسه میشه در كنار این مدل خودسازی، یك خودسازی دیگری را هم مطرح كرد و آن خودسازی ذهن انسان است اینكه انسان برای ذهن و افكارش برنامه ویژه داشته باشد و هر اندیشه ای را قبول نكند و هر فكری از ذهنش صادر نشودو خلاصه ذهنش را جوری تنظیم كند كه مانند یك متفكر واقعی زندگی كند نه انسان عادی  من سعی می كنم در چند پست آینده به چند مورد از آداب خودسازی ذهن اشاره كنم

1.تعادل در تعبد و تعقل

یكی از آداب اساسی برای انسان اندیشمند تعادل و پیمودن راهی میان تعقل و تعبد است اما اساسا این دو كلمه یعنی چه ؟

تعقل یعنی چرا آوردن اینكه فرد هر مطلبی را بدون دلیل قبول نكند و بتواند برای سخنانی كه می زند و قبول می كند دلیل بیاورد

از آن طرف تعبد یعنی اینكه من سخنی و حرفی را بدون توجه به خود حرف به خاطر اینكه یه گوینده اعتماد دارم می پذیرم مثلا در قرآن جمله ای آمده و من به صرف اینكه قرآن گفته آن را می پذیرم چون اطمینان دارم در قرآن سخن باطلی نیست

یكی از ویژگیهای انسان كامل این است كه میان این دو حالت یعنی تعبد  و تعقل در او توازن بر قرار است و این طور نیست كه بگوید

«مردم به جهان دو گونه اند ای بخرد/  دین بار خرد گریز یا اهل خرد
بنگر به میان این دو تا بگزینی /راهی كه تو را باید و شائی و سزد»(1)

انسان اندیشمند معتقد است می توان دین بار(اهل تعبد) و در عین حال خردمند(اهل تعقل) بود

برخی از انسانها با كنار زدن تعقل به طور كل انسان اهل تعبدی می شوند و فكر و اندیشه را كنار می گذارند؛ در طول تاریخ ادیان از این دسته انسانها ضربه خورند فرقه های چون خوارج با شعار ان الحكم الا لله (2) گرایشات تعقل گریزانه داشته اند اما از آنطرف هم عده ای با نوعی افراط تعبد را یكسره كنار گذاشته و نه به خدا اعتماد دارند و نه به سخن خدا

به نظر میرسد طراحی راهی میانه میان این دو حالت برای خودسازی نظری و ذهنی امری لازم باشد

 

پی نوشت

1. گزیده های سروده های فارسی/ امیر حسین خلجی

2.انعام /57





نوع مطلب :
برچسب ها : خودسازی ذهن، تعبد، تعقل،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 19 مهر 1390 09:39 ب.ظ
سلام بسیار زیبا و تامل برانگیز مینویسید
ممنون که به من هم سر زدید
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
دوشنبه 18 مهر 1390 02:00 ب.ظ
واقعا خیلی مفید بود متنت خیلی ممنون میشم که چند آداب خودسازی بذاری
ولی من بعضی وقتا خیلی افکار الکی و بدون دلیل میزنه به ذهنم و خیلی گیجم میکنن با اینکه خودم میدونم بی پایه و اساسن!!! هر چی هم میخوام بسازمش نمیشه ،حالا این دلیلش چیه؟میتونی کمکم کنی؟
وحید

سلام
ممنون از حضور شما
جمعه 15 مهر 1390 08:47 ب.ظ
سلام داداش ارزیاب..
اصولا میانه روی نصیحت عاقلانه ایه..
اینکه بخوای عبد کسی باشی و از عقلت اصلا استفاده ای نکنی هم زیاد جالب نیست..
ولی فکر می کنم عاقل ِ واقعی، ترجیح میده بفکر آخرتش هم باشه.. و عبادت رو بطور کل کنار نمی زاره..

وحید

سلام
بله اتفاقا تاكید من هم بر همین است كه ایندو باید كنار هم باشد
دوشنبه 11 مهر 1390 08:26 ب.ظ
دانه در دشت هموار می روید نه در سنگلاخ!.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
یکشنبه 10 مهر 1390 05:36 ب.ظ
ممنون به من سر زدین.من هم بهتون سر زدم .مطالب تقل و تعبد جالب بود.
وحید

ممنون از حضورتون
یکشنبه 10 مهر 1390 01:23 ب.ظ
سلام
این مبحث خودسازی رو که گفتید آدم نذاره هر فکری از ذهنش صادر بشه رو اگه میشه روش کار کنید خیلی موضوع خوبیه.
خیلی از ماها وقتی می خوایم از اعتقاداتمون حرف بزنیم .اینقدر کم حرف واسه گفتن داریم که درآخر محکوم میشیم که تمام باور هامون فقط وفقط یک چیز تعبدیه که روش متعصب هم هستیم .
در صورتی که ما هممون به تعقل در دین نیاز داریم.
منتظر پستای بعدی هستم
موفق باشی
یاعلی
وحید

سلام
البته من سعی می كنم جرقه هایی زده بشه و دوستان خودشون بیان و اندیشه هاشون را بیان كنند
ممنون از حضور همیشگی شما
موفق باشید
یکشنبه 10 مهر 1390 12:26 ب.ظ
سلام
مرسی از حضور پر مهرت و ممنون از مطلب جالبت. امایک دسته دیگه هم هستند : اونم آدمایی هستند که هر چی دین میگه بی چون و چرا میپذیرند اما گاهی توی کارایی که به گفته دین دارند انجام میدن شک میکننداونا چه طور آدمایی هستند؟جزو کدوم دسته اند؟
وحید

سلام
البته دیگه به این دسته نمیشه گفت انسان های متعبد كسی كه شك می كند معلوم است ذره هایی از تعقل در دین را دارد
یکشنبه 10 مهر 1390 07:47 ق.ظ
سلام
پست زیبایی بود
مرسی از حضورتون
تا دیدار دیگه
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
یکشنبه 10 مهر 1390 03:02 ق.ظ
sala khubin? kheili khosham umad afarin talabeha bayad mesle shoma bian va weblog dashte bashan va harfashuno bezanan ba mardom bashan harf bezanan va chizayi k khodetunam midunin khob aghaye baradar be man sar bezan man linket mikonam shoma ham be esme khaterate yek dokhtare velayati sabtam kon ya ali madad
وحید

سلام
ممنون از حضور شما لیك شدید
موفق باشید
یکشنبه 10 مهر 1390 12:13 ق.ظ
سلام
ببخشید آقای فراهانی شما دعوت کردید بنده دیر خدمت رسیدم.
مطالب این پست بسیار جالب بود
یادم می آید در نوجوانی با پدرم بسیار بحث و گفتگو میکردیم و او همیشه میگفت پیامبر فرموده: یک ساعت تعقل و تامل از هزار سال عبادت برترست
این که انسان با شناخت استقلال رای داشته باشه در دراز مدت جامعه ای باشناخت و کامل رو ایجاد میکنه
وحید

سلام
و دقیقا تاكید من هم بر همین معناست
موفق باشید
شنبه 9 مهر 1390 09:58 ب.ظ
منتظر پست های بعدی هم هستیم
وحید

ممنون از حضورتون
شنبه 9 مهر 1390 09:25 ب.ظ
به نام بی نام او
خیلی وب مفید و پر محتوایی دارید
به تنهایی من و خداجانم سر بزنید....
من لینکتان کردم..
با آرزوی توفیق الهی
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 9 مهر 1390 03:42 ب.ظ
متن فوق العاده ای بود كاملا قبول دارم كه اغلب آسیب هایی كه انسان میبینه به خاطر اینه كه فكرشو داده به یكی دیگه اگه انسان با تفكری باشیم همچنین متوكل خیلی كمتر به مشكل برمیخوریم
وحید

سلام
تعبیر خوبی بود به این سبك زندگی میگن زندگی عاریتی در مقابل زندگی اصیل
شنبه 9 مهر 1390 03:36 ب.ظ
با سلام با پاسخ به این سوال که آیا حجاب پیشینه تاریخی دارد به روزم و منتظر حضور خوب و نظر خوب شما راستی غریبه شدین ها سری به ما نمیزنید اما من همیشه از مطالب خوبتون استفاده میکنم شرمنده بعضی اوقات فرصت گذاشتن کامنت رو ندارم اما بی وفا نیستم
وحید

سلام
خدمت میرسم
موفق باشید
شنبه 9 مهر 1390 03:09 ب.ظ
مطلب محققانه و مفیدی بود
به شخصه استفاده کردم
وحید

سلام
ممنون از حضور شما
شنبه 9 مهر 1390 03:00 ب.ظ
سلام
حال شما خوب است؟
اصولا هر از گاهی كه دیدید سر و كله ما پیدا نیست. بدانید كه بلایی بر سرمان آمده. به خاطر غیبت پوزش می خوام مشكلاتم كمی زیاد شده اند.
كاش بتوانیم توازن داشته باشیم و در هر دو دسته جای بگیریم.
برایم زیاد دعا كنید.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
انشالله اگه مشكلی هست بر طرف یشه
موفق باشید
شنبه 9 مهر 1390 02:51 ب.ظ
سلام.برام خیلی جالب بود.مرسی که به ما سرزدی
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
شنبه 9 مهر 1390 11:09 ق.ظ
حضرت امیر المومنین علی (ع)می فرمایند:
تمام خیر و نیکی در سه مشخصه جمع شده نگاه،سکوت و کلام.
پس هر نگاهی که در آن عبرت نباشد،خطا
و هر کلامی که در آن ذکر نباشد،لغو
و هر سکوتی که در آن تفکر نباشد ،غفلت است.
پس خوشا به حال کسی که نگاهش عبرت،
سکوتش تفکر،کلامش ذکر باشد
و بر گناهانش بگرید و مردم از شرش در امان باشند
وحید

سلام
ممنون از تذكر این روایت زیبا
شنبه 9 مهر 1390 10:57 ق.ظ
سلام
راه وسط میانه
اسلام همیشه میانه روی و تشویق کرده.
خدا عجرتون بده
واقعا موضوعات قشنگی انتخاب میکنید
در عین حال بسیار کوتاه و متعادل بیانش میکنید
موفق باشید
وحید

سلام
ممنون از حضور همیشگی شما
شنبه 9 مهر 1390 10:47 ق.ظ
سلام
همه ی آنچه مطرح شده قابل قبول است ولی
قطع این مرحله بی همرهی خضر مكن ظلمات است بترس از خطر گمراهی ...
یا
مفتون همدانی می گوید :
هرکس نه مرید شد مرادش نکنند
هر کو نه کم گشت زیادش نکنند
در هر کاری به هر دیاری هرکس
شاگرد نگشته اوستادش نکنند
اینکه چقدر به موضوع شما مربوط میشه نمیدونم ولی اعتقادم اینه که تنها عاقل بودن کافی نیست از عقل استفاده ی درست کردن دارای اهمیته
داشتن ذهن فعال هم مهم نیست پالایش ذهن مهمه و...
وحید

سلام
اتفاقا یكی از نتایجی كه این اواخر به آن رسیدم این است كه تنها تعقل كافی نیست گاهی باید سر سپرد
شنبه 9 مهر 1390 07:50 ق.ظ
سلام
البته نه اعتقادبه توحید
بلكه عمل به توحیداین3راازبین می برد
وفاصله ی اعتقادبه چیزی وعمل به آن،یک عمرمجاهدت وخودسازی است
موفق باشید..

-------------------------------------------------
پاسخ:
سلام.نظری ندارم،شایدشمادرست میگین ولی من راجب مسائلی كه ازش آگاهی ندارم،حرفی نمیزنم..
یاعلی..
وحید

سلام
ممنون از حضور شما
جمعه 8 مهر 1390 11:22 ب.ظ
سلام دوست من.مثله همیشه عالی بود...
مرسی از حضورت و گفتن شیطنتت
شاد باشی...یا حق
وحید

سلام
ممنون از حضور شما
جمعه 8 مهر 1390 03:07 ب.ظ
درود بر اقا وحید عزیز
مبحث خوبی رو برای بحث و بررسی انتخاب کردید دوست من
به راستی حفظ حالت تعادل در هر موردی خوب و به جاست
باورهایی که در موردش تحقیق میکنیم و قبول میکنیم همیشه برای ما شیرین تر و دلنشین تره
منم به روزم ومنتظر حضورتون
وحید

و البته باورهایی كه عاقلانه نسبت به آنها متعبد می شویم هم جالب است
جمعه 8 مهر 1390 10:35 ق.ظ
سلام. خوشحال میشم بتونم بقیه بحث رو دنبال کنم. بسیار عالی بود.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
جمعه 8 مهر 1390 09:17 ق.ظ
سلام
موضوع جالبی رو مطرح کردید.
بی صبرانه منتظر پست های بعدی هستم.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
جمعه 8 مهر 1390 12:16 ق.ظ
تعقل کشته شده از همون وقتی که دست چپ و راست رو تشخیص دادیم البته بیشتر در مورد همین مسائل دینی
وحید

و چقدر از این حالت ضربه خوردیم
پنجشنبه 7 مهر 1390 10:49 ب.ظ
سلام خیییییییلی ممنونم كه به سوالم جواب دادین در كل بله درسته ولی منظورم این بودكه قرآن نیاز به تحقیق نداره ولی اینو درست فرمودین شاید برای من نیاز به تحقیق نداشته باشه مثلا اینكه خود انبیاهامون سفارش كردن ولی شرمنده برای بعضیا برااینكه تو دوراهی گیر نكن نیازهست اینكه قرآنو هم تحقیق كنه
وحید

سلام
البته برای بیشتر انسانهای این دوره
چون این روزها شك در مسائل دینی خیلی زیاد شده
پنجشنبه 7 مهر 1390 08:40 ب.ظ
سلام وحید جان
ممنون که بهم سر زدید
ما در روانشناسی یک نظریه ی تقریبا جدید داریم با عنوان " میدان شبیه ساز" که در مورد حافظه بیان می شود! انشاء الله بعدا در این مورد صحبت خواهد شد. می خواستم بگویم چند روز است بر روی فیلتر های ذهنی کار می کردم که یک جورایی در راستای مطلب شماست اما به شکلی دیگر که انشاء الله در آپ جدیدم قرار خواهم داد.
در مورد این آپ شما نظرم این است که
در اسلام حکمی نیست که عقل آن را ثابت نکند اگر چه خیلی از مسائل را به خاطر کامل شدن تدریجی عقل، در آینده ثابت خواهند شد. به همین علت من شخصا در مواردی که مطلب از قرآن یا از پیامبر (ص) و ائمه باشد تعبدا می پذیرم.
وحید

سلام
شدیدا منتظر این بحثی كه مطرح كردید هستم
قطعا باید جالب باشه
پنجشنبه 7 مهر 1390 08:12 ب.ظ
سلام
اسلام راه تعبد را بدون تعقل بیهوده میداند چون این میشود تعبد کورکورانه و در این تعبد کورکورانه چه دلیلی دارد انسان خداپرست باشد نه بت پرست!
خداپرستی بدون تعقل بی فایده است.

(بسیار جالب است که قصد گذاشتن مطالبی کاربردی از این دست را دارید . موفق باشید)

یا حق
وحید

و البته این روزها به دنبال راهكار عملی برای این قضیه هستم و واقعا جمع هر دو خیلی سخته
پنجشنبه 7 مهر 1390 07:48 ب.ظ
سلام.برام خیلی جالب بود حتما پیگیری می کنم .منتظر پستای بعدیتون هستم.!
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30