تبلیغات
تاملات حوزوی - نظریه تست
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 16 مرداد 1390 :: نویسنده : وحید


شاید در اطرافمون دیده باشیم جوانی كه میگه تو این عصر،روزه و نماز و خدا برای چه؟عصر عصر خرد ورزی است
یا در همین فضای اینترنت چقدر به وبلاگ های آتئیست ها و ضد دین ها برخوردیم كه مدعی هستند باید بساط دین و خدا و روزه و نماز و همه و همه را جمع كرد
خیلی وقت ها هم بحث با این انسان ها بی فایده است.این جنگ و دعواها در همه جای دنیا بوده و هست
نظریه ای در آمریكا پا گرفت كه در این مورد خیلی ره گشا بود
پراگماتیسم(عمل گرایی)نظریه ای كه می گوید به جای اینكه بنشینیم و كلی با هم كلنجار برویم تا یك بحث دینی را اثبات كنیم فرد برود و تست كند
مثلا در مورد باور به خدا آیا سلامت روانی او و جامعه با بی خدایی تامین می شود یا با خدا؟
بهداشت روانی و آرامش  فرد و  افراد جامعه با دین بهتر است یا بی دین؟
مثلا شما این آیه قرآن را تصور كنید
فمن یعمل مثقال ذرّةٍ خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّةٍ شراً یره»(1)
اینكه بدی و خوبی در جهان گمشدنی نیست این جهان طوری طراحی شده است اولا خوب و بد عمل ما را می فهمد و ثانیا در مقابل اعمال ما عكس العمل متناسب از خود نشان می دهد به تعبیر دیگری جهان نسبت به اعمال و رفتار اخلاقی ما کور و کَر نیست بلکه کاملاً ادراک می‌کند که این عمل یا سخن من، از سر خدمت است یا از سر خیانت، سخنی صادق است یا کاذب؛ سخنی است صادقانه یا ریاکارانه و ....
حال كسی كه این آیه را باور داشته باشد زندگی بهتری دارد یا كسی كه باوری به این آیه ندارد قطعا كسی كه این آیه را باور داشته باشد زندگی زیباتر،اخلاقی تر و حتی موفق تری خواهد داشت
با همین روش پراگماتیست ها بسیاری از مسائل دینی را بدون ذره ای بحث زیادی اثبات كردند


پی نوشت
1. زلزال/7،8





نوع مطلب : الهیات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 14 شهریور 1390 03:55 ب.ظ
"با همین روش پراگماتیسم ها بسیاری از مسائل دینی را بدون ذره ای بحث زیادی اثبات كردند"
منظورتون همون پراگماتیست هاست دیگه!؟ نه پراگماتیسم ها!
وحید

اشتباه شد
اصلاح می كنم
دوشنبه 7 شهریور 1390 09:54 ب.ظ
صد در صد
شنبه 29 مرداد 1390 05:05 ب.ظ
جناب فراهانی بسیار ارجمند سلام
از اینكه با تاخیر اومدم بسیار شرمنده ام چند وقتیه درگیر اثاث کشی بودمبابت تاخیرم عذر می خوام
خیلی خوبه كه آدم یه وقتی مقرر كنه كه بی اینكه به چیزای دیگه مشغول باشه بشینه به بررسی عملكرداش بپردازه . منتها من خودم با كلیت حرفاتون موافقم گاها انسان می تونه با راز و نیاز تخلیه بشه و ندامتشو به باریتعالی ابراز كنه و گاها هم به سبب اینكه احتمالا میزان اشتیاهاتش در اون دوره ی زمانی خاص كم بوده احساس نیاز می كنه كه مطالعاتشو افزونتر كنه و این مقدار كم هم كمتر و كمتر بشه.
ممنونم از اینكه سر میزنین و نظرات ارزنده تونو می فرمایین
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
البته فكر كنم این نظرتون مربوط بشه به پست شب قدر
دوشنبه 24 مرداد 1390 12:30 ب.ظ
سلام.
مطلب جالبی بود.
بعضی چیزا رو میشه بااین روش اثبات كرد مثلا هركه خدارا یاری كند خدا اورا یاری خواهد كرد.مثل دفاع مقدس خودمون یا جنگ لبنان و غزه.
شاید اینو كه اگه نماز بخونی آرامش پیدا میكنی یا روزه به آدم حس سبكی روح رو میده یا.. رو نشه گفت برو عمل كن تا حس كنی.
كسیكه جنگ داره یا لج داره نمیتونه حس كنه.یه روح حقیقت جو احتیاج داره.
وحید

سلام
به خاطر همین با بحث با دوستان به این نتیجه رسیدیم كه این نظریه برای كسانی مفیده كه متمایل به هدایت باشند
جمعه 21 مرداد 1390 06:21 ب.ظ
سلام وحید جان
من نبودم ببخش دیر آمدم
ایمان به انسان آرامش میده چیزی که همه بهش نیاز داریم. چه بهتر این ایمان پایه و اساس درستی داشته باشه . دین راه گشاست و ما را از لغزش و مشکلات ناشی از سعی و خطا دور میکنه.
بهترین روش همینه تست کردن البته سم را نباید تست کرد چون دیگه امکان برگشت نیست !
جالب بود ممنون
وحید

سلام
این یك اشكال و محدودیت جدی این نظریه است كه برخی چیزها را نمیشه تست كرد
پنجشنبه 20 مرداد 1390 01:22 ب.ظ
سلام دوست عزیز طاعاتتان قبول.اتفاقا در همین راستا به وبلاگی برخوردم که ظاهرا به روشی که فرمودید بی دینی را تبلیغ می کنند.سری به این آدرس بزنید خانم نویسنده در پی نظرات ما فرمودند که حاضر به بحث نیستند.کاش ایشان که خیلی ادعای سواد و شعور دارند حرف های شما را هم بشنوند.
www.seriti7.blogfa.com
وحید

سلام
سر میزنم
ممنون از توجه شما
پنجشنبه 20 مرداد 1390 10:24 ق.ظ
سلام. به نظرم نظریه خوبیه ولی کامل نیست.
اینکه بخوای هرچه که وجود داره تست کنی محدودیت هایی داره. ولی یه جاهایی هم کارآمد.

آیه ای که ذکر شده نیاز به باور داره. یه باور قوی محکم.
وحید

سلام
بله همانظور كه خدمت دوستان هم گفتم ایراداتی دارد
پنجشنبه 20 مرداد 1390 07:26 ق.ظ
سلام آقای فراهانی
طاعات وعبادات مقبول حق
متاسفانه هستن انسانهایی که در پذیرفتن دستورات دین مبین اسلام کوتاهی ویا حتی انکار می کنند.وآیاتی همچون این آیه را بهش توجه نمی کنند در صورتی که با اندکی تامل عقلانی شاید به خیلی چیزها پی ببرندو
اما نظریه پراگماتیسم خوب نمی شه گفت همه نظرات غربی دارای اشکال هست این نظریه هم مثل بسیاری از نظرات میشه مفید وموثر واقع بشه.
التماس دعا
موفق باشید
وحید

سلام
در تایید حرف شما یاد آن روایتی افتادم كه می فرماید كه ببینید چه می گویند نبینید كه می گوید
پنجشنبه 20 مرداد 1390 04:50 ق.ظ
سلام؛عالیه؛درود وتبریک فراوان بهت میگیم؛انشالله همیشه موفق باشی
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
پنجشنبه 20 مرداد 1390 04:07 ق.ظ
سلام. مثل همیشه زیبا میوسید. در مورد این آیه فمن مثقال...میشه بیشتر و عامیانه تر هم بنویسید؟
وحید

سلام
این آیه در واقع تاكید دارد كه هر رفتاری كه ما در این جهان انجام می دهیم از بین نمی رود بلكه در جایی دیگر بازتاب دارد
به قول مولانا این جهان كوه است و فعل ما ندا
یعنی این جهان مثل یك كوه است چطور در كوه اگر فریادی یا صدایی بزنید صدا منعكس می شود و به سمت خود ما برمی گردد اعمال ما هم در این دنیا عینا مثل همان صدا هستند كه به سمت صاحب عمل برمی گردند بدی كنیم بدی می بینیم و خوبی كنیم خوبی می بینیم
پنجشنبه 20 مرداد 1390 02:34 ق.ظ
هر چه به سطحم نزدیک تر باشی

تف سر بالایم بیشتر

به ته سوراخ کفش هایت خواهد چسبید

!!!




سلام دوست عزیزم
به روزم و با احترام دعوتید
منتظر نقد ارزشمندتون هستم
با مهر

وحید

سلام
خدمت می رسم
پنجشنبه 20 مرداد 1390 01:57 ق.ظ
دورود بر شما وحید
ممنونم كه یادم كردی و بهم سر زدی
من فكر میكنم تو ی این دنیای رنگارنگ و ادم هایی كه اعتقادات جور واجور دارند بهترین راه جذب افراد به دین و آیینی كه دوست داریم همون رفتار و منش ماست
وقتی كسی بدونه نوع خوب برخورد ما به دلیل توصیه های دینی ماست بدون شك به سمت و سوی ما و سنت هامون بر میگرده
به هر حال
شاد باشید و نویسا
وحید

سلام
به تعبیر قرآن با اعمال تان مردم را دعوت كنید و به قول آن اندیشمند اعمال ما بلیغانه تر از سخنانمان سخن می گویند
پنجشنبه 20 مرداد 1390 01:23 ق.ظ
کاش بودی تا دلم تنها نبود کاش بودی تا فقط باور کنی بی تو هرگز زندگی زیبا نبود

ای معنی انتظار یک لحظه بایست
دیوانه شدن به خاطرت کافی نیست؟
برگرد نگاهم کن و یک جمله بگو
تکلیف دلی که عاشقش کردی چیست؟
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
چهارشنبه 19 مرداد 1390 11:45 ب.ظ
روش خوبیه اما به شرطه ا و شروطها و منطق و تعقل من شروطها...
وحید

سلام
قطعا منطق در هر روشی اولین نیازه
ممنون از حضورتون
چهارشنبه 19 مرداد 1390 09:30 ب.ظ
نمی دونم کتاب " تنوع دین در روزگار ما" نوشته چارلز تیلور و ترجمه مصطفی ملکیان را خوانده اید یا نه... اما در آن کتاب معرفی تقریبا جامعی از نظریه پراگماتیستی ویلیام جیمز برای اثبات وجود خداوند عرضه شده است. به نظرم نظریه پراگماتیستی در بیضشتر اوقات راهگشاست اما اتننگار چیز بزرگی کم دارد آن اطمینانی که انسان با دیگر نظریه های صدق و معرفت شناختی به دست می آورد در نظریه پراگماتیستی وجود ندارد. انگار که ته دل آدم هنوز هم مطمئن نباشد راحت تر بگویم نظریه پراگماتیستی انگار یک جور "دلخوشکنک" است
وحید

سلام
بله اتفاقا یكی از بحث های جدی این نظریه همین است كه آیا این نظریه می تواند ایمان زا باشد یا نه
در واقع از باور به ثمرات یك باور می توان ایمان آورد یا نه
و باز البته به سنخ روان شناختی فرد بستگی دارد انسان های دیر باور قطعا قانع نمی شوند
چهارشنبه 19 مرداد 1390 06:45 ب.ظ
سلام
متشكرم به وبلاگم سر زدید.آشناییتون مایه ی افتخاره.در مورد فیلم شبانه روز :خوب بنده هم در اول صحبتم عرض كردك كه مخاطب خاص پسنده ولی من دوستش نداشتم چون خاص نیستم.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
چهارشنبه 19 مرداد 1390 03:18 ب.ظ
چقدر خوبه که متعصب نبودی
وحید

این مدل تعصبها در دنیایی كه میشه بحث كرد جایی نداره
چهارشنبه 19 مرداد 1390 11:50 ق.ظ
سلام ...
دیگه نمیاین به وب ما ؟
وحید

سلام
خدمت می رسیم آقا سهراب
چهارشنبه 19 مرداد 1390 11:20 ق.ظ
سلام آقای فراهانی؛
روش جالبیه، به نظر من اگه اون آدم یه کمی منطق داشته باشه زود زود جواب می ده.
ولی باید یادمون باشه همه چیز رو نمی شه تست زد.
انشاالله همه ی ما به راست هدایت بشیم.
در پناه حق
وحید

سلام
بله همانطور كه خدمت دوستان هم گفتم این نظریه اشكالاتی دارد و از جمله اشكالات محدود بودن حوزه تست است
چهارشنبه 19 مرداد 1390 10:33 ق.ظ
سلام.
یه چیزایی رو اگه تجربه کردیم شاید دیگه نتونیم کنارش بذاریم هر چند که اعتقاد داشته باشیم که خوب نیست یا مضره...
یه کم با عقل جور در نمیاد!!
به هر حال اینم یه نظریه اس دیگه!!!!
وحید

سلام
بله من خدمت آقای قاسم ملا همین را عرض كردم كه حوزه نظریه تست محدوده
همه چیز را نمیشه تست كرد از جمله چیزهایی را كه اجمالا می دونیم تست اونها گرفتاری میاره
چهارشنبه 19 مرداد 1390 08:51 ق.ظ
سوره اعراف آیه 205
خدای خود را با تضرع و پنهانی و بی آنكه آواز بركشی در دل خود در صبح و شام یاد كن و از غافلان مباش .
وحید

ممنون ار این آیه زیبا
چهارشنبه 19 مرداد 1390 05:59 ق.ظ
لوکرتیوس میگه:
ترس بود که در آغاز خدایان را به این عالم آورد.

و یا ولتر میگه:
اگر خدایی نباشد باید آن را بسازیم.

-----
به نظرم استفاده کردن از یک جمله برای به اثبات رساندن قضیه کار جالبی نیست.این جملات هر کدام دارای تفاسیر زیادی میباشند و در فلسفه به آنها اشاره میشود.(این مطالب رو در خصوص پاسختان؛"فیلسوف ملحد"نوشتم)
در هر صورت من تحقیق را بر تقلید ترجیح میدم.ای کاش موقعیتی فراهم شود تا قبل از سن تکلیف این تحقیقات به پایان برسد.
چهارشنبه 19 مرداد 1390 12:37 ق.ظ
این همون داستان تز و آنتی تز و سنتزه. وقتی آدم ها احساس کنن که به کاری مجبور شدن شورش می کنن گاهی بی هیچ دلیلی فقط برای اینکه که خالفت کرده باشن. اما وقتی بخون انتخاب کنن قطعاً وسواسانه همه ی راه ها رو خواهند سنجید تا بهترین رو انتخاب کنن. یه مثال خوبش هم ترکیه.
وحید

سلام
بله من هم مرادم همین بود بگذاریم جوان ها تست كنند با اجبار نمیشه كسی را متدین كرد
سه شنبه 18 مرداد 1390 11:55 ب.ظ
منم اینطوری فکر میکنم که بهتره اول عمل کنیم بعد نتیجه گیری...
همونطوری که نماز های اول برا آدم خیلی معنی خاصی نداره و رفته رفته معنی پیدا میکنه.
در مورد سیاستم این مسئله صادقه.به نظرم مشکل مملکت و آدم ما اینه و هی درجا میزنه.به جای اینکه دست به دست هم بدیم یه کاری بکنیم هرکی یه طرف ساز خودشو میزنه و هیشکی جرئت عمل نداره و تازه یکی هم که میخواد کار کنه کلی براش ایراد میگیریم... آه از دست آدمای شبیه اهل کوفه...
وحید

یكی از تاكیدات پراگماتیسم همینه
یك جور حرف زدگی الان بین ما هست
باید حرفها را عمل كرد و این نظریه بر همین تاكید دارد
سه شنبه 18 مرداد 1390 11:19 ب.ظ
سلام
عبادت های شما هم قبول باشه
نمی دونم ولی به نظرم این نظریه محکم نیست چیزی که با عقل قابل اثبات نباشه به عمل هم به جای محکمی نمی رسه
بازم نمی دونم
شاید خودمم بارها این کار رو کرده باشم یعنی مثل همین نظریه عملی ثابت کرده باشم
وحید

سلام
مشكل از اونجایی شروع میشه كه ما در برخی مسائل به بن بست های عقلی می خوریم مثلا شما با كسی بحث میشه دیگه راهی نمی مونه اینجا راه حل عملی می تونه این بن بست را باز كنه
سه شنبه 18 مرداد 1390 11:00 ب.ظ
اگر بنا به تست باشد شاید تلفیقی از بی‌دینی و دینداری آرامش و شادی به‌دنبال داشته باشد. لیكن این مخالف با حكمت خداوند است، همانا كه آفریدگار دانا و توانای جهان نسبت به نوع بشر بر امور زندگی و مصالح فردیش برتر است. او كه انسان را آفریده از بد و خوب انسان بهتر آگاه است.
وحید

سلام
بله خدا آگاه است مشكل ما انسان ناآگاه و مانده و رانده به زمین است
او را چه كنیم ؟
سه شنبه 18 مرداد 1390 10:06 ب.ظ
روشی فراعالی بود برای ترویج دینداری
اگر فرد لذت ایمان رو بچشه
مشتری دینداری میشه
عبادات شما قبول درگاه حق تعالی
التماس دعا
وحید

سلام
و دین یعنی همین چشیدن
تعالی همیشه همراه با عمل هست
سه شنبه 18 مرداد 1390 09:58 ب.ظ
سلام. خوب بود اگر برخی موارد اثبات شده توسط عملگرایان را نام می بردید. انگار ناتمام رها شده است.
البته پراگماتیسم می تواند در بسیاری موارد نافی ارزش ها باشد. علی الخصوص اگر پراگماتیسم متکی بر آموزه های غربی باشد و مراد از دین، اسلام باشد. به عنوان نمونه تعبیر بسیار ناشایست تروریسم اسلامی قابل ذکر است که نتیجه قضاوتی بر اساس عملکرد مسلمان نماها و خصومت ناشی از جهل غربیان بوده است. حتی در عبادات فردی نیز پراگماتیسم می تواند منجر به تشتت آرا شود. مثلا همین روزه، عده ای بر این باورند که باعث ضعف بدن می شود و شنیده ام توصیه هایی را که، بس است دیگر روزه نگیر ببین رنگ به رخساره نداری...
به عقیده من با پراگماتیسم به شرطی می توان به اثبات عقیده ای دینی پرداخت که فرد مایل به هدایت باشد.
وحید

سلام
خیلی خوب مسئله را روشن كردید
پراگماتیسم همانطور كه خدمت دوستان دیگه هم گفتم تیغ دو لبه است
اگه تمایل به عناد باشد می تواند خیلی خوب یك مكتب و اندیشه را زیر سوال برد واگر تمایل به هدایت باشد می تواند از انسان یك انسان معنوی بسازد
سه شنبه 18 مرداد 1390 08:33 ب.ظ
درود بر شما دوست گرامی،
انسان به موجب انسان بودن،خالی از نقص نیست،و از این رو مدام در پی رسیدن به كمال است.و این تلاش به تنهایی و توسط خود او و بدون اتصال به یك منبع بزرگ تر و لایتناهی امكان پذیر نمی باشد.چون نه عمر انسان و نه توانایی اش كفاف این كار را نمی كند.و از سوی دیگر هر نیازی كه در انسان خلق شده است،پاسخی برای آن وجود دارد.تشنگی یك نیاز است،و آب یك پاسخ.و همینطور ترس یك نیاز است،و امنیت یك پاسخ و...
نیاز انسان به خدا و معنویت و اتصال او به یك قدرت برتر در قالب یك عقیده به نظر انكار ناپذیر است.و تفاوت انسانها و این همه جدال های عقیدتی در نحوه رسیدن به خداست.و به نظر انسانی كه به ایدئولوژی اش اعتقاد راستین قلبی داشته باشد،با هر ایدئولوژی قابل احترام است.
وحید

سلام
بله هر ایدئولوژی و اندیشه ای كه صادقانه تلاش كند می تواند قابل احترام باشد
انصافا نمی توان معتقد شد ما مثلا امت برگزیده هستیم اعتقادی كه یهودی ها دارند یا مثلا فقط حقیقت و بهشت در چنگ ماست
سه شنبه 18 مرداد 1390 07:48 ب.ظ
سلام بر شما
ممنونم از دعوتتون.
بله...کاملا....برای من خیلی پیش اومده همچین سخنانی بهم زده شده....خیلیا گفتن ما خدا رو قبول داریم ولی مذهبو نه.....ویا طوری شده که همه فلسفی صحبت کنن....عصر عصر فلسفه هست.
کاملا با شما موافقم.
وحید

سلام
ممنون از حضورتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30