تبلیغات
تاملات حوزوی - خدا را لمس كن
 
درباره وبلاگ


خداوند بی نهایت است و بدون مكان و زمان، اما به قدر فهم تو كوچك می شود و به
قدر نیاز تو فرود می آید و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو كارگشا
می گردد (ملاصدرا)

مدیر وبلاگ : وحید
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تاملات حوزوی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 18 خرداد 1390 :: نویسنده : وحید


یادم هست تو یه گفتگویی كه با یكی از دوستانی كه اعتقاد به خدا نداشت از برهان نظم و علیت و ...شروع كردم
دیدم انگار روی همه این براهین كار كرده حسابی شاكی بود كه یك عمر برهان های پوچ كه امروزه همه اش رد شده است تحویل مردم دادید و من مدام بر حقانیت این برهان ها تاكید می كردم
بحث بالا گرفت و انگار تو بحث به بن بست رسیده بودیم من شخصا معتقدم وقتی شما با فردی تو بحث به جایی نمی رسی باید سراغ راهكارهای عملی برید
مثلا كسی كه نماز نمی خونه  و با بحث هم قانع نمیشه توصیه میشه كه نماز را عملا امتحان كنه تست عملی بهترین راه برای بن بست های فكریه
اگه با امتحان نماز به آرامش و بقیه فواید عملی نماز رسید خودش می تونه از هزار ساعت بحث علمی بهتر باشه
من هم چنین توصیه ای را به آن دوست بی اعتقاد به خدا داشتم كه
خدا را تست كن از فردا زندگی مذهبی را تست كن ،این مدل زندگی هم مدلی است در كنار مدل ها و شیوه های دیگر زندگی
دین بیشتر از هر چیزی یك نسخه است سعی كنیم دین را مزه كنیم ،احساس كنیم ،مفاهیم دینی را در زندگی عملا تجربه كنیم
خدا ،توكل‌ ،آرامش ، مناجات ،شب زنده داری
اینها مفاهیمی نیستند كه بشه با فقط بحث كردن برای افراد روشن كرد





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 25 آذر 1390 06:40 ب.ظ
بله همان طور که دوست شما گفته این دلایل بسیار ضعیف هستند .
اما شاید کسی با عمل کردن هم نتیجه ای نیابد . آن وقت چطور؟
چرا شما بی خدایی را بن بست فکری می دانید نه خداباوری را؟
چرا شما بی خدایی را مزه نمی کنید؟
این هم نوعی زندگی است. استدلال شما در هر دو جهت می تواند کارایی داشته باشد .
ارادتمند شما دوست عزیز نادیده.
وحید

سلام
ممنون از حضورت
در هر صورت معتقدم باید این روزها براهین نظری به بن بست عجیبی خوردند
شنبه 28 آبان 1390 02:48 ب.ظ
دربی كرانه ی زندگی دوچیزافسونم می كند:آبی آسمانی كه می بینم ومی دانم نیست وخدایی كه نمی بینم ومی دانم هست
دكترشریعتی
یکشنبه 22 خرداد 1390 11:35 ق.ظ
بسیار زیبا....
راه پیشنهادی جالبی بود...
مرسی.



راستی سلام.
برای شماست.
یکشنبه 22 خرداد 1390 10:55 ق.ظ
با نظرت تقریبا موافقم نه کاملا . یه مطلب توی وبلاگ هست با عنوان
"به خدا خداهست" ممنون میشم بخونی و نظرتو بگی
شنبه 21 خرداد 1390 11:50 ب.ظ
سلام
برادر جان این مطلبت را نپسندیدم. اگر یک روزی من و تو مثلا در مورد مشروبات الکلی بحث کنیم و بعد بحثمان به نتیجه نرسد و من از تو بخواهم بیا مشروب را لمسش کن چه می گویی؟ آیا می آیی و لمسش می کنی؟
می دانم الان می گویی مشروب ضرر دارد و نماز یا باور خدا نه ... اما خیلی ها معتقدند دومی هم مثل آن مثال من اعتیاد آور و توهم زا است.

کاش شعور استدلال را به احساسات نفروشیم...
وحید

سلام می نصر جان
قطعا خط قرمزهایی هست
این بحث در منطقه الفراغ جاری است
شنبه 21 خرداد 1390 10:47 ب.ظ
به نظر من ایمان به هر چیزی آرامش میاره. حتی ایمان به بی دینی و بی خدایی.
شنبه 21 خرداد 1390 06:31 ب.ظ
سلام

موافقم
شنبه 21 خرداد 1390 02:10 ب.ظ
درباره اینکه فرمودید باید به نظریات دیگران نیز توجه کرد نیز باید گفت مگر دین غیر از این است که کلام را بشنو و احسن را قبول کن و کلما حکم به العقل حکم به الشرع که در اصول فقه شما میخوانید که از مسلمات عقلی هم هست و هیچ دینی مثل اسلام اینگونه مباحثه علمی نداشته شما در عصر امام باقر ع و امام صادق ع که اوج دوران علمی محسوب میشود ببینید چگونه شاگران حضرت جواب بیخدایان و زنادقه را میدهند؟ و چگونه درباره عقائد باطل وارد بحث میشوند ؟ اصلا دین ما دین مناظرات علمی با همه نوع طرز فکر است و غیر آن دین اسلام نیست و این نشانه کمال دین عزیز اسلام ناب محمدی است
وحید

كلام شما درست ولی سخن قبلی شما مخالف این بود
شما فرمودید مگر كسانی هم خدا را نفی كرده اند من از این جمله برداشت كردم كه شما اساسا مطالعه ای در مورد بی خدایان و اندیشه های ایشان نداشتید لذا تاكید بر مطالعه نظریات مخالفان داشتم
شنبه 21 خرداد 1390 02:05 ب.ظ
درباره آنچه از دین فرمودید که مطالعه کتب شهید مطهری و امثال آن است جواب این است که چه کسی دین و معارف حقه را محصور در این کتب معرفی کرده و بفرض هم که ما دین را محصور در تفسیر کلمات خالق متعال یعنی قرآن کریم معرفی کنیم تصور میکنید این منبع کم است ؟ اگر کسی قرآن را بفهمد با تفسیرش و تبیین علمای دین در تمام جنبه های آن از جمله مباحث برهانی و اعتقادی آن آیا جائی برای حرف جدیدی میماند؟اگر حرفی هم هست همه از این سرچشمه در مراکز علمی منتشر میباشد و الا هیچ کلامی را نمیتوان در عرض وحی تصور کرد و با استقراء میبینی همان است که از این سرچشمه برآمده یا توسط دریافت مترجمان یا مفسیرین و علماء ویا دست پائین ها اما نظریات مکاتب انسانی خود حکایتی است که اگر اشراف بر معارف اسلام باشد هیچیک توان عرض اندام را ندارند و این از ضعف مسلمین است که نظریه پردازان مکاتبی را در مقابل دین عرضه کرده اند که بحمدلله نهضتی در اینباره آغاز شده است
وحید

من شهید مطهری را مثال زدم
حرف من این بود كه خود را در كتب دینی (فقط)محصور نكنیم كمی هم سراغ خواندن نظرات مخالفان برویم
شنبه 21 خرداد 1390 01:57 ب.ظ
سلام درباره حریم فرمودید علم حریم ندارد بالعکس حد و حریم ذاتی علم است و این از ضروریات عقلی است . درباره آنچه بنام برهان رد بر وجود خداوند اشاره کردید مثل این است که شما دلیل بر وجود عدم بیاورید که وجود عدم را اثبات کنید این با طرحش مردود میشود چون عدم ذاتی اش لاوجود است چگونه میشود اثبات لاوجود نمود قضیه برهان برای رد خالق نیز از همین مقوله است بدلیل اینکه با چه چیز میخواهند خالق برهان و عقل را ثابت کنند؟ با عقل و برهان که خود مخلوق است؟ خدائی که ما میگوئیم همان خالق عقل و برهان و مافیهاست نه خدائی که جدای از وجود است همه آنچه وجود دارد را ما میگوئیم خالق وجود خالق آسمانها و اجرام و نیز مولکول و اتم و ریزترها ست اما کسانی که با تناقض در وحی یا آنچه بنظرشان بینظمی حساب میشود و امثال آن دریافت عقلی خودشان است و نمیتوان بعنوان حقیقت مطرح کرد درحالی که در برهان باید اول حقی را که مسلم است را فرض کنند
وحید

سلام
سو تفاهم شد
وقتی می گوییم برهان بر نبود خدا آورده شده است مراد این نیست كه خدایی فرض شده بعد كسانی آمده اند دلایلی بر نبود او آورده اند لبكه صحبت اساسا در این مقام است كه آنها خدایی برای جهان متصور نیستند
لذا اساسا می گویند خدایی نیست و دیگر اینكه بی خدایان نمی گویند اصل بر این است كه خدایی نیست و ما بیاییم بر ضد او برهان بیاوریم آنها می گویند اصل بر این است كه خدایی نیست مگر اینكه خلافش ثابت شود
لذاست كه باید گفت شناخت شبهه هم مهم است
شنبه 21 خرداد 1390 12:52 ب.ظ
سلام
خیلی خوبه که ادم درمورداعتقاداتش بادیگران بحث کنه اماواقعیت اینه که بسیاری ازکسانی که ظاهرااعتقادات منحرف یامتفاوتی ازدین دارن مشکلشون بحث علمی نیست بلکه بنابه دلایلی دارن لجبازی میکنن .همونطورکه قران هم فرموده اگه ازاینابپرسی چه کسی اسمانهاراافریده خواهندگفت خدا!درچنین مواردی بهتره بحث روبذاریم کنارچون بحث کردن باادمایی که به هرحال دارن لجبازی میکنن باعث تقویت لجبازیشون میشه .من خودم بارهاتجربه کرده ام که گاهی وقتاعبورمتین وحکیمانه ازکناراین ادمابهترازمجادله کردن جواب میده.موفق باشین.
شنبه 21 خرداد 1390 10:55 ق.ظ
سلام
نماز بهترین مسکن و ارامش دهنده ی قلبه
یه سر به وبلاگ من یزنید یه مطلب دارم با عنوان تا حالا چند بار شده دلتنگ نماز بشی
خوندنش خالی از لطف نیست
التماس دعا
شنبه 21 خرداد 1390 09:34 ق.ظ
مطلب جالبی است اما من گله دارم که چگونه شما با این جمله { یك عمر برهان های پوچ كه امروزه همه اش رد شده است تحویل مردم دادید } حریم برهان را میشکنید ؟ صرفنظر از اینکه شاگرد مکتب امام صادق ع هستید !!؟ انکار براهین عقلی نشان بی عقلی است و عقل پیامبر درونی انسان است ... کی و کجا این براهین رد شده یا میشود ؟ آنچه بر پایه عقل سلیم بنا شده باشد قابل رد نیست همانگونه که در براهین علم حساب هنوز هم 2 ضرب در 2 مساوی 4 میشود براهین اثبات خداوند انی و لمی و نظم و آثار الی یوم القیامه پابرجاست و اگر برای کسی درستی مطلب ثابت نشود چگونه توصیه به تجربه فائق میافتد؟آنهم با برد بالا = شب زنده داری ؟!!؟ لذا درخواست میکنم متن را اصلاح فرمائید... انشاءالله موفق باشید
وحید

با سلام
و ممنون از حضورتون
چند تا نكته مطرح است
1.اینكه اصلا من نگفتم كه یك عمر برهان های پوچ تحویل مردم داده شده این را از قول آن طرف مخالف نقل فقط نقل كردم
2.مسائل علمی چیزی به عنوان حریم نمی شناسد وقتی شما می خواهید در موضوعی تحقیق عقلی كنید اساسا حریم مطرح نیست حریم برای عرصه های اجتماعی و ...است
3.در مورد خدا به همان مقدار كه برهان بر اثبات خدا داریم بر رد خدا هم برهان اقامه شده است باز من نمی گویم خدا رد شده است من فقط می گویم برهان هایی اقامه شده است و ما باید آنها را بخوانیم مراجعه كنید به این آدرس
http://fa.wikipedia.org/wiki/رده:برهان‌های_اثبات_نبودن_خدا
4.دیگر اینكه خوب است ما مذهبی ها كمی به دنیا هم نگاه كنیم خواندن قرآن و روایات و كتب استاد مطهری و ..همه سر جای خود خوب است ولی خوب است كمی اندیشه های مخالف را حدال دنبال كنیم تا به جزمیت نگوییم هیچ اتفای نیافتاده و همه چیز سر جای خود است
شنبه 21 خرداد 1390 12:08 ق.ظ
سلام

وقت خوش

مسلما هیچ چیز مثل انجام دادن یه کار نمیتونه آدمو به خوب بودن و ادامه دادن و یا اشتباه بودن و منصرف شدن قانع کنه..

خوشحال میشم دوباره به کلبه پاییزیم بیایین


:":": دیوارها هم عاشق می شوند
اگر باز نمیگردید
یادگاری ننویسید :":":





جمعه 20 خرداد 1390 10:32 ب.ظ
یكی از ارادتمندان شیخ رجبعلی خیاط نقل می‌كند: مرحوم شیخ احمد سعیدی، كه مجتهدی مسلم و استاد مرحوح آقای برهان در درس خارج بود، روزی به من گفت: خیاطی در تهران سراغ داری كه برای من یك قبا بدوزد؟ من جناب شیخ را معرفی كردم و آدرس او را دادم.
پس از مدتی او را دیدم، تا نگاهش به من افتاد، گفت: با ما چه كردی؟! ما را كجا فرستادی؟!
گفتم: چطور، چه شده؟!
گفت: این آقایی كه به من معرفی كردی رفتم خدمتش كه برایم قبا بدوزد، هنگامی كه اندازه می‌گرفت از كارم پرسید، گفتم: طلبه هستم.

گفت:
« درس می‌خوانی یا درس میدهی؟ »
گفتم: درس می‌دهم.
گفت:
« چه درسی می‌دهی؟ »
گفتم: درس خارج.
شیخ سری تكان داد و گفت:
« خوب است، اما درس عاشقی بده! »

این جمله نمی‌دانم با من چه كرد! این جمله مرا دگرگون كرد!.
وحید

كاش ما هم درس عاشقی بیاموزیم
جمعه 20 خرداد 1390 09:44 ب.ظ
سلام!
با (امی عالم)بروزم!
نظر فراموش نشه!
آخ آخ....!انقد سخته بایه آدمی که هیچی قبول نداره بحث کنی!
یاعلی
جمعه 20 خرداد 1390 09:13 ب.ظ
سلام
مطلب جالبی بود.
ولی مثل اینکه ما هنوز خدا رو لمس نکردیم.
دعامون کن.
تا به خودمون بیایم. عمری ازمون رفته
موفق باشید.
باز سر بزنید....
جمعه 20 خرداد 1390 11:56 ق.ظ
سلام ممنون که بهم سر زدی وبلاگ خوب وجالبی دارین قابل استفاده هم بود.
جمعه 20 خرداد 1390 10:43 ق.ظ
به نظرم وقتی دعا و توکل و آرامش اثر میکنه که طرف بحث به وجود خدا معتقد باشه ولی اگر مطمئن بود که خدا وجود داره چرا بحث می کنه؟
شاید جواب این باشه که فطرت خداشناس و خداجو داریم ولی این فطرت واقعا وجود داره یا تلقین اطرافیانه؟
وقتی از اول توی جمعی باشیم که همه به یه موضوعی اعتقاد عمیق دارند این اعتقاد 100% روی ما هم اثر میذاره یه جوری که انگار از اول بوده
خلاصه کلام اینکه به نظرم حتما باید با دلیل اثبات بشه نه عملی
جمعه 20 خرداد 1390 12:26 ق.ظ
خیزید که لیله الرغائب آمد/ آمرزش بندگان تائب آمد.
ای کاش ندا دهد منادی فردا/ ای منتظران امام غائب آمد.
التماس دعا
پنجشنبه 19 خرداد 1390 07:45 ب.ظ
پنجشنبه 19 خرداد 1390 03:23 ب.ظ
سلام وحید وبلاگت قشنگه به منم سر

بزن ونظر بده تشكر
پنجشنبه 19 خرداد 1390 03:10 ب.ظ
خدا وجودش شهودیه و اصلا موضوع استدلالیان...
انسان‌های گوشت ‌‌وخون‌دار...
پنجشنبه 19 خرداد 1390 02:58 ب.ظ
انشاله راه حلتون نتیجه خوبی داشته باشه.
ولی كسی كه برهان‌ها و دلایلتون قانعش نكرده ....
ولی انشاله خدا كمكش كنه و كمك ما هم بكنه تا تو شرایط‌ سخت، راه سعادت رو بیابیم. آمین
پنجشنبه 19 خرداد 1390 02:56 ب.ظ
امشب دل به ندای فرشتگان بسپوریم وگوش فرادهیم به اهنگ طنین اندازاستجابت دعایمان بدست مشقوقه همیشیگیمان
سلام دوست عزیز
امشب بیشترازهرموقع دیگه ای میشه خدارولمس كرد
ارزومندارزوهایتان
پنجشنبه 19 خرداد 1390 02:17 ب.ظ
چون نقاب از چهره کشیدند یکی از کارگران در یک لحظه صورت ایشان را دید یک دل نه و صد دل عاشقش شد. آتش این عشق به حدی بود که کارگر را از پای در آورد و اورا گوشه نشین خانه و بیمار بستر عاشقی کردگوهر شاد خانم بی خبر از حال او در حال بازدید بود که غیبت اورا متوجه شد و هنگامی که جویای حالش شد تنها از بیماری اش گفتند دریغ ازعشق پنهان قلب ساده ی این کارگر، گوهر شاد تصمیم به عیادت از بیمار گرفت کند و چون وارد خانه ی کارگر بیمار شد اورا رنگ پریده و ناراحت دید احوالش را جویا شد مادر پیر و صادقی داشت به جای پسر بغض در گلو ماجرا را اینگونه بیان کرد خانم جان، من همین یک پسر را دارم اگر او از دستم برود من چکار کنم پسرمن بیماری اش عاشقی است عشق او را از پای در آورده، گوهرشاد خانم گفت:اینکه خوب و میمون است چرا بیمار شده؟مادر گفت: اوبه درد عشق تو گرفتار شده ،آنگاه که تو نقاب از چهره برداشتی ......گوهرشاد خانم با همه ی بزرگی و منصبی که داشت آرام و متین مادرپیر را خطاب قرار داد و گفت:با وجودی که من شوهر اختیار کرده ام می پذیرم با پسر شما ازدواج کنم ولی مهریه ام (قباله ام)بسیار سنگین می باشد. مادر پرسید: میدانم خانم شما کجا و ماکجا؟ خانم گفتند: خیر، قباله ی من سر گرمی و آرزوهای دنیوی نیست مادر پسر پرسید:پس چیست؟ گوهر شاد خانم گفتند:پسرت قول بدهد بعد از آنکه ساخت مسجد به اتمام رسید اول کسی باشد که چهل شب در آنجا نماز بخواند. پس از چهل روز من طلاق خواهم گرفت و به عقد پسرتان درخواهم آمد مادر و پسر خوشحال شدند کمی که گذشت پسرسالمتر از قبل رختخواب بیماری را ترک کرد و در محل کار خود حضور یافت .ساخت مسجد به پایان رسید و کارگر طبق قرار چهل شب درمسجدی که هنوز افتتاح نشده بود نماز خواند شب چهلم گوهر شاد خانم پیغام داد آماده است تا به قولی که داده جامه عمل بپوشاند پسر (بیمار دیروز و سالم امروز) در جواب گفت: گوهر شاد خانم شما دارای شوهر هستید وعاشق شوهرت باش من هم معشوق اصلی ام را در این چهل شب پیدا کردم نماز مرا به جایی رساند که تصورش را هم نمی کردم.
پس یادتان باشد اول کسی که در مسجد گوهر شاد نماز خواند یک عاشق بود
پنجشنبه 19 خرداد 1390 02:16 ب.ظ
اولین کسی که در مسجد گوهرشاد نماز خواند یک عاشق بود
روزی گوهر شاد خانم برای زیارت وارد حرم مطهر امام رضا (ع) شدزائرین مشتاقی را مشاهده کرد که برای خواندن نماز دچار مشکل بودند بلافاصله تصمیم به بنا کردن مسجدی در نزدیکی حرم گرفت که امروزه به مسجد گوهرشاد معروف است از آنجایی که بنای مسجد احتیاج به زمین بزرگی داشت به کمک معتمد محل به مردمی که خانه هایشان در جوار حرم بود پیغام فرستاد که هرکس برای بنای مسجد خانه اش را بفروشد بیش از قیمت واقعی پول دریافت خواهد کرد و هر کس هم ناراضی است اجباری در کار نخواهد بود.همه ی مردم آن محل (که اکنون مسجد گوهرشاد نام گرفته ) خانه هایشان را فروختند جز یک پیر زنی که به فروش خانه اش تن در نداد ولی بعدا" در رضایت کامل راضی به فروش شد. گوهر شاد هم دستور داد خانه ی پیرزن را تخریب و بجای آن حوضی بنا کنند تا مورد استفاده ی زائرین قرار گیرد(هم اکنون آن حوض در وسط صحن موجود است) مخلص کلام، روزی گوهرشاد خانم در حال بازدید و سر کشی ازکارگران مشغول بکار بودند و
پنجشنبه 19 خرداد 1390 01:55 ب.ظ
salam ye sary bezan ye matlab gozashtam nazar bede
وحید

حتما
پنجشنبه 19 خرداد 1390 12:56 ب.ظ
این که میگید عملی درست ولی باید سر نظریه هامونم کار کنیم
پنجشنبه 19 خرداد 1390 11:33 ق.ظ
اینجا یه روحانی داریم که گل کاشته اگر تونستی بیا یه سر بزن یادبگیر برادی البته شما هم از اون روحانی های بسیار خوب هستید ولی فقط بیا
وحید

خوش به غیرتش
من جای مقامات حوزه بودم حتما از این مرد بزرگ تجلیل می كردم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نمایش نظرات 1 تا 30